Diskbrake Chang Jiang CJ 750
 
Het ontwerp van de voorrem van een Chang-Jiang stamt ongeveer uit 1938. dat geeft niet veel vertrouwen in het remvermogen in het moderne verkeer. Ik heb al eens een Dnepr voorrem in een Chang gezet en dat was een hele verbetering. Toen ik dit setje op internet tegenkwam besloot ik om dat maar eens te gaan proberen. De set is de eenvoud zelve en je hoeft niets te verzagen of lassen. Beetje wringen en tikken en hoppa.
This is the complete set, bought on Ebay.
Aanvankelijk was ik bang dat de schijf nogal groot zou uitvallen op het wiel maar eigenlijk valt dat wel mee. De constructie is zwaar en degelijk en hoeft niet aan de normen van een moderne sportmotor te voldoen. Als hij maar beter remt. Groot voordeel van deze set is dat je niets aan het stuur hoeft te veranderen. Of het werkt? We gaan het zien.
The disk fits in any wheel of the bike without any work. So you still can use your reserve wheel if needed.
Omdat de wielen uitwisselbaar zijn is er een constructie gekozen zoals op de foto's te zien is. Eenvoudig en doeltreffend. Alle remkrachten (voor zover aanwezig) worden door de vijf bouten opgevangen.
Een eenvoudige schetsplaat wordt aan de remplaatbeugel vastgezet. Handig om de remtang even los te maken als het wiel er in moet.
A simple plate holds the brake. Do not yet know what pads are used.
Valt niet veel aan te verbeteren.
On the other site you can see how easy it fits.
Als je naar de bouten kijkt waarmee de remschijf vast zit zie dat alles een krappe passing heeft. Het gaat maar net.
Five bolts hold the disk. It just fits.
Zo ziet het er uit na montage.
Ten minutes work and its done. Without braking or welding..
De rempomp heb ik op de linker frambuis gemonteerd. Moet nog afgesteld worden.
The brakecilinder mounted on the framepipe. (left)
Hopen dat we zo wat remdruk kunnen opbouwen. Later is hij iets hoger komen te zitten.
This is how the cable fits the brakecilinder. I did not like that.
Totale plaatje. Hoe het remt? Geen idee, nog geen tijd om uit te proberen. Is het mooi? NEE. Werkt het? JA.
The total picture, one hour working and you can keep the orignal bar with handels. Is this beautiful? NO. Is it working? YES.
 
De kabelaansluiting op de rempomp vond ik maar een zwakke constructie.

Als je flink aan de kabel ging hangen dan werd de drukpen scheef getrokken waardoor de krachten niet te volle werden benut voor het naar binnen drukken van de pen.

Dus maar op zoek naar wat anders.

I did not like the way the cables is mounted on the cilinder so I have to find a way for more stopping power.
 
Na flink wat experimenteren met resten ijzer uit de rommelbak kwam dit er uiteindelijk uit.

After making some parts from scrapmetal This should work better.
 
Zo gaat de eerste beugel er uitzien voor een proefritje. Kijken hoe het werkt en dan gaat de zaak in de verf.

Mounted for trying.The first try.
 
Hier zit alles netjes op de framebuis gemonteerd. Hopen maar dat hij nu zijn remkracht goed benut. Nog even rem ontluchten voordat ik een proefritje ga maken. Het ding is tenslotte helemaal uit China komen vliegen. Zal wel een belletje in de leiding zitten.

It worked but it was a bit ugly and big. A bit to much.
 
Na flink wat experimenten en wat remproeven bleek dit de definitieve oplossing te zijn.

After some trials and brakingsessions this is what came out. Much smaller and dubbel the power for braking. It works.
 
This site is designed and made by Ben van Helden copyright on all pages