Startpagina             contact

WLA sidecar

 
 
Tijdens een vakantie vond ik een zijspan voor een WLA en ontstond het idee om die aan mijn Liberator te hangen. Eerst zou ik die WLC helemaal als nieuw gaan opknappen maar nu bedacht ik dat het leuker zou zijn om hem zo origineel, dus absoluut helemaal niet origineel en rommelig, te houden. Op deze pagina de foto's van de advertentie en wat sfeerplaatjes van internet
 

Dit is de "vondst" van Marktplaats. In hoeverre het verhaal klopt vind ik niet zo belangrijk, zoek ik nog uit. Zal een mooi gezicht worden als hij er aan hangt. Ik heb dat wel eens eerder gedaan maar hier zitten de oorspronkelijke delen bij waarmee je de zijspan aan een Liberator kan hangen. Die had ik toen niet.

 
Tekst Marktplaats: Liberator WLA zijspan te koop. Type: M72 Komt uit de collectie van Michel Clements welke hem in Rusland heeft opgespoord. Google: Harley Lend Lease voor de foto's zoals deze werd aangetroffen. Deze zijspannen werden door de Russen aan de door Amerika geleverde WLA's gekoppeld in WOII. Leuk project met wat werk om straks weer aan de WLA te bevestigen.Komt met alle koppelstukken zoals op de foto's staan.
 

 

Waar ik erg blij mee ben zijn de (hopelijk) originele aansluitstukken. Die had ik nog nooit gezien en zien er behoorlijk origineel uit. Wel een paar nieuwe delen erbij. Ga nog uitzoeken hoe het precies zit

 

Op de site  "The Liberator" staan de volgende foto's. Duidelijk zien we hier een Ural zijspan van het "eerste" model. Daar zijn er erg veel van gemaakt dus of het hier gaat over een origineel WLA model is nog niet helemaal zeker. Maar eigenlijk maakt dat ook niks uit. Eigenlijk zijn ze alleen te onderscheiden door hun andere aansluitingen en de wieldiameter. Harley heeft 18" en de Russen 19".

Later blijkt, tot mijn verrassing, dat dit hetzelfde zijspan is dat ik toen in bezit had. Het lampje op het spatbord wordt nog steeds gebruikt op de Chang-Jiang motoren uit China.

 

Nog wat sfeerplaatjes van internet:

 

Een plaatje van het gebruik. Vanwege rubber tekort en het gebrek aan originele wielen hadden ze niet allemaal een reserve wiel. Later werden er Ural wielen aangepast. Verschil  tussen Ural en Harley is de wielmaat. Harley is 19" en Ural 18". Wat valt op bij de foto hierboven: Ural achterlicht, geen achter valbeugel. Laat type voorspatbord, geen spiegel, soms broodrooster, soms niet. Verschil tussen een Ural en Dnepr zijspanbak is de klep. De Ural heeft een klep die open kan. De Dneprbak heeft een rugleuning die je open moet doen.

 

Interessante extra lamp terwijl de koplamp is afgeschermd. Lijkt wel een aangepaste Guide.

 

Ze waren er dus ook met scherm.
 
 

 

 
Het verzamelen van alle gegevens op dese site hebben mij veel moeite, tijd en geld gekost. Als u iets van deze site wilt gebruiken is het de gewoonte om daar toestemming voor te vragen. COPYRIGHT on all pages.

Collecting this information took me a long time and a lot of energy. When you want to use some, please ask. Always place the name and link of the Condorclub Holland.