Startpagina Galerie WLA / WLC WLA-Links Foto's WW2 De Lib van........ Youtube contact

gaatje in..........

Al heel erg lang wordt er gespeculeerd over het gaatje in het broodrooster van een Liberator. Iedereen heeft er wel een idee over maar zekerheid is er niet te krijgen. De theorieŽn variŽren van montagegat tot waterafvoer maar niemand weet het zeker. Dus ging ik maar eens op zoek naar de oplossing.

Het ovale gat zit precies boven de achteras. Dat betekent dus precies boven de ronding van het spatbord. Zou dus kunnen dat het was gemaakt om het spatbord te monteren. Is echter niet het geval want die zit met een grote lip op het spatbord. Overigens, de foto hiernaast is het een verkeerde lip.

Op de foto hiernaast is het gaatje te zien tussen de twee grote ovale gaten in het midden van de metalen plaat.

Om de beginnen met het achterhalen van de functie is het misschien wel handig om eerst eens te kijken waarom er zo'n zware drager is gemonteerd. In principe natuurlijk om wat te kunnen vervoeren. Aan de zijkant de tassen maar er boven op moest wel iets heel zwaars komen. Die slaapzak of tent die je altijd ziet is de reden natuurlijk niet. Daar heb je geen zware drager voor nodig.

Bij navraag bij een echte kenner bleek deze drager te zijn bestemd voor een radiounit. Dat past mooi bij het beeld dat het leger afhankelijk voor ogen had als functie voor de motor. De Jeep bleek echter toch wat handiger. Je ziet ze er echter nooit mee omdat de radio's uit die tijd niet bestand waren tegen het rammelen en trillen van de motor. Maar het broodrooster bleef zitten.
In de WLA-bijbel van pietje precies Bruce Palmer de III staat een opmerking over dit gat. Volgens Palmer zou het een motagegat voor de XA zijn. De boxer van Harley. Die was in ontwikkeling ongeveer gelijk met het verschijnen van de eerste WLA.

Hiernaast een foto van een XA met inderdaad een bout door het gat. Dit lijkt mij echter wel een erg magere oplossing voor de montage van een spatbord.
Hij moet een functie hebben. Ik ben er maar eens voor gaan zitten en wat mij eigenlijk opvalt is dat hij op de WLA bijna perfect recht boven de achteras zit. Dus ook in het bovenste gedeelte van de kromming van het spatbord. Zou betekenen dat hij misschien toch bedoelt was als spatbord montage gat. Maar daar wordt hij niet voor gebruikt.

Dus maar eens op zoek naar een bezitter van een XA, ik weet er een te staan en daarom maar een bezoekje gebracht. Foto links is een originele bagagedrager van een XA. De bevestigingsbeugels aan de zijkant zijn duidelijk anders dan bij een WLA.

Het gat zit er natuurlijk wel in. Zou het dan toch?.
Nee, helaas niet.

Als het bedoelt was om het spatbord van een XA te monteren dan zou daar dus een gat in moeten zitten om dat te doen. Op de foto een gans origineel spatbord van een XA. Geen gat dus. Helaas pindakaas, verkeerde theorie.

Maar het gat zit er toch in.

Na een gesprek met de eigenaar van de XA en kenner bij uitstek vertelde hij zijn mening.

Dat gat is voor de afvoer van vocht en vuil dat zich ophoopt tussen het spatbord en de bagagedrager. Zo kan het weg waardoor roestvorming wordt voorkomen. Hij kende gevallen waarin het gat dicht was gemaakt en het onderliggende spatbord was doorgeroest omdat er vuil en vocht zijn.

Nieuwe theorie dus, kijken hoelang deze overeind blijft.

De vraag is of het leger zich zorgen maakte over roestvorming, gezien de korte verwachte levensduur van een Liberator.

Ben van Helden
Het verzamelen van alle gegevens op dese site hebben mij veel moeite, tijd en geld gekost. Als u iets van deze site wilt gebruiken is het de gewoonte om daar toestemming voor te vragen.

Collecting this information took me a long time and a lot of energy. When you want to use some, please ask. Always place the name and link of the Condorclub Holland.