Startpagina Galerie WLA / WLC WLA-Links Foto's WW2 De Lib van........ Youtube contact
   
Regelmatig krjg ik mailtjes van mensen die een Liberator te koop zoeken. Daarom dit persoonlijke stukje met een aantal welgemeende adviezen voor iedereen die overweegt om over te gaan tot aanschaf van een WLA of WLC. Populair de Liberator genoemd.

Mijn eerste Liberator (die groene hiernaast) kocht ik ergens begin jaren zeventig voor een prijs waar we nu nog geen half blok kunnen vinden. In die tijd waren er weinig liefhebbers maar ze waren niet meer zo goedkoop als de jaren er voor. Was duidelijk van origine een WLC maar met "Maaskant" spatborden omgebouwd tot burgerfiets. De firma Maaskant is heel lang de dealer van Harley geweest in Nederland. Kan ook zijn dat het een na-oorlogse burgerfiets was. Ik weet dat niet meer.

Tegenwoordig, juli 2016, staan de prijzen behoorlijk onder druk en wordt de motor nog steeds zeer gezocht. Vooral in kringen van het reanactment is hij erg populair in de legeruitvoering en dan behangen met Amerikaanse legertroep. Vaak bereden door een nepsoldaat die zijn dromen aan het waarmaken is. De hoop er nog een in het originele krat te vinden is dagdromen. Hoor je iemand dat vertellen ga er dan meteen achteraan en ontdekt dat het weer een broodje aap verhaal is. Vind je er één, bel me gerust mijn bed uit. De groene motor daaronder kocht ik in 1977. Een mengelmoes van verschillende typen en onderdelen.
Een "originele" en ongerestaureerde kom je niet meer tegen ook als zal de verkoper volhouden dat het wel zo is. In de US worden kapitalen geboden voor een in originele staat verkerende oorlogsmachine. Ik heb prijzen op Ebay gezien van $ 30.000,-. Of de motor daar ook voor werd verkocht is mij niet bekend. Het was overigens duidelijk te zien dat het een opgeknapt exemplaar was opgevist uit de Russische steppe. De wetenschap dat er meer in Rusland hebben rondgereden is bepalend voor het feit dat er daar dan dus ook veel vandaan komen. Velen met knap en inventief kunst en vliegwerk bij elkaar gehouden. Geeft niks, is en blijft een Liberator. Ook de Poolse nagemaakte onderdelen zijn echt net allemaal zo beroerd. Als je niks kunt krijgen kun je daar erg blij mee zijn.
Wat te doen als je besloten hebt dat je een vermogen wilt uitgeven voor een droom die je al jaren hebt? Ga eerst eens flink wat voorwerk doen. Natuurlijk internet maar koop wat boeken over het onderwerp en probeer de verschillen te bestuderen. Gelukkig is er een goed boek over het restaureren van een Lib. De heer Palmer heeft zijn huiswerk goed gedaan en ontdekte dat alle tussen 1942 en 1945 geproduceerde WLA's te verdelen waren in zeven verschillende modellen. Alleen is het boek inmiddels ook onbetaalbaar geworden.
Kijk voor de prijzen naar de weinige handelaren die we hebben. Dat is toch wel een indikatie over hoe groot je vermogen moet zijn. Het is lastig om prijzen te noemen maar ik doe het toch maar met het risico er helemaal naast te zitten. Ik heb veel geleerd van de te koop staande onderdelen op Ebay. Een onuitputtelijke bron.
Heb je maximaal 5000 euro te besteden dan wordt het nogal hopeloos. Maak niet de fout door te denken dat je er een goedkoop uit onderdelen kan opbouwen. Dat lukt gewoon niet en daar moet je veel kennis en geduld voor hebben en waarschijnlijk loop je leeg op de ontbrekende onderdelen. Verder zal je motor grotendeels worden opgebouwd uit aftermarket onderdelen wat de uiteindelijke waarde niet bepaald zal verhogen. Uiteindelijk zal je dan toch meer dan 10.000 euro kwijt zijn.
Heb je maximaal 7500 euro te besteden dan kom je aardig in de buurt om een mazzelkoopje te treffen. Neem altijd iemand mee die er kijk op heeft als je gaat kijken. Dat voorkomt veel teleurstelling en een strop. Maar, je weet het nooit, kan toch een mazzel zijn. Het verhaal van de verkoper is dan eigenlijk belangrijker dan de motor zelf. Koop een zo compleet mogelijke motorfiets. Alles kost goud dat er net niet op zit. Kijk naar de algehele indruk van de motor. Olielekkage? Geen probleem, doen ze allemaal. Originele legerdelen zoals claxon, lampen, geweerhouder en munitiekist zijn duur.
Heb je 10.000 tot 15.000 euro, of meer, te besteden dan wordt het wat gemakkelijker. Koop er dan een bij de bekende bedrijven dan heb je nog enige zekerheid. Ik ga geen bedrijven noemen want daar verdien ik niks mee en ze staan gewoon op de linkpagina.
Marktplaats en Speurders zijn voor de hand liggende bronnen om een Liberator te scoren maar dat weet iedereen dus liggen daar de prijzen "op niveau". Een paar handelaren zitten daar nog boven maar die weten meestal wel wat ze verkopen en afdingen kan bijna altijd. Er zijn nog genoeg andere internetbronnen maar mijn ervaring is dat binnen je eigen netwerk vaak veel meer kansen liggen. Luisteren kijken en vragen. Kijk ook even op de linkpagina. Mensen weten altijd wel wat of ergens te staan. Het kleinste gerucht of aanwijzing heeft mij nog wel eens een aardige brommer opgeleverd.

De motor hiernaast kreeg ik aangeboden van een klusser die in mijn huis bezig was. Bleek een "Griek" te zijn die al 25 jaar in een showroom van een garage stond. Er moeten nog heel wat projecten in zolders en garages staan. De zwart/witte motor hieronder links heb ik geruild met wat bijbetaling. Sommige eigenaren zijn gewoon aan iets anders toe. Na een jaar weer verkocht omdat ik teveel motoren had. Achteraf voor veel te weinig maar dat is weer een ander verhaal.
Bij sommige dealers worden er soms nog wel eens Liberators ingeruild. Voor de meeste geen echte handel dus verdwijnen die vaak naar monteurs die er werken of naar de tussenhandel. Loop gewoon eens binnen en laat je gezicht regelmatig zien. Het zijn handelaren dus verkopen ze graag wat. Particulier liggen de prijzen lager maar, zoals gezegd, zorg dat je het verhaal achter de verkoop hoort. Klopt dat verhaal ook? Wonderen bestaan niet. Boeven en leugenaars wel. Ik heb eens een FLH gekocht bij een keurige familie en de man bezwoer mij dat de motor in orde was en altijd dealer onderhouden. Ik geloofde hem. Bij de thuisreis ondekte ik wat de term "rubberglide" betekende. De motor was niet in een rechte lijn te houden. Thuis gekomen ontdekte ik dat het achterwiel vijf centimeter naar links en recht kon bewegen. Een tijdrovende en dure reparatie. Vertrouw dus nooit de mooie verhalen maar check alles. De dealer wist overigens ook van niets.

Een proefrit maken met een Liberator lijkt mij geen goed advies. Waarschijnlijk heb je dan helemaal geen zin meer om er op te gaan rijden. Handschakeling aan de tank in combinatie met de voetkoppeling. Een stuiterend achterwiel en een gebrek aan vering en demping, behalve dan het zadel, maken het begin geen pretje. Eenmaal gewend is het een eitje. Het enige vermogen dat een Liberator heeft is zijn aanschafprijs. Maar goed, we willen nu eenmaal zo'n ding, dus kopen we er één. Veel succes met zoeken.
 
This page is part of the BENS BIKES pages. Hit the logo to go to the startpage.
copyright Ben van Helden on all pages.