De Harley-Davidson FLT 1979-1996

Foto bij de lancering van het model FLT in 1979. Misschien wel de meest basic uitvoering die er gemaakt is.
made: 25-07-2013. last update: 23-04-2016.
 
Einde jaren zeventig ging het niet zo goed met Harley. De kwaliteit van de motoren was discutabel geworden en de fabriek zocht naar een uitweg. Er moest dus wat gebeuren. Zo werd begonnen met de ontwikkeling van een nieuw motorblok dat bestemd was voor twee nieuwe modellen. Een toergigant en een sportieve variant. De FLH (foto links) was oubollig geworden en de toerrijders stapten steeds meer over op producten uit Japan.

De moedermaatschappij AMF was niet echt in motoren geinteresseerd en een paar jaar na introductie van de nieuwe modellen werd HD in februari 1981 weer zelfstandig. De eerste twee jaar van de FLT spreken we dus nog over AMF modellen.
De nieuwe FLT moest die leegte vullen. De parallel ontworpen FXR (foto links) moest het wat sportievere motorvolk, ook in Europa, aanspreken. De FLT en de FXR stuurde Harley de nieuwe tijd in en een stormachtige ontwikkeling van het merk volgde. Beide modellen zijn nooit echt populair geweest. De FLT werd ronduit als lelijk gevonden en de FXR zag er te “Japans” uit. Hetzelfde lot overkwam de Sportster van '79 -'81. De FXR kan tegenwoordig rekenen op een weliswaar kleine maar fanatieke club liefhebbers. De FLT en de FXR uit eerste bouwjaren beginnen langzaam meer waardering te krijgen vooral in de originele uitvoering. Leuk detail is dat Eric Buell in het team voor de ontwikkeling van de FXR zat. Veel FLT modellen zijn omgebouwd tot FLHT door de kuip te vervangen door een scherm.
De FLT (foto links) onderscheidde in alles zich van zijn voorganger de FLH. De motor was compleet nieuw ontworpen maar met behoud van de uitstraling van een Harley. De FLT, de T staat voor Tourglide, kreeg een vernieuwd “Shovel” Blok met een cilinderinhoud van 82ci (1338cc). Een boring x slag van 3.5 x 4.25 inch (89 x 108 mm) en een compressieverhouding van 7.4:1. Het vermogen lag rond de 65 PK. Andere bronnen vermelden 70. Hij had een Bendix carburateur en vooral de nieuwe 5 versnellingsbak was een schot in de roos. Voor en achter gebruikte hij een ketting maar in 1985 kwam er achter een belt. In 1984 kwam het Evolution (EVO) blok die tot 1996 dienst bleef doen. De eerste modellen hadden al het onderblok van die EVO. Daar kwamen dan in 1984 nieuwe EVO koppen op. Een manier van werken die bij Harley vaker voorkomt.
De eerste modellen hadden nogal wat problemen met de cilinderkoppen. Met name de kleppen en de klepgeleiders leverde problemen op. In 1981 kwam er een Vfire II elektronische ontsteking en kreeg het blok en iets lagere compressie, andere klepgeleiders, extra olie afvoerleidingen van de rocker boxes en herziene klepgeleider afdichtingen. Ook de smering van de primaire ketting was niet optimaal.

De afstand tussen de krukas en de uitgaande as van de koppeling was een stuk korter dan bij het oude blok zodat een kortere primaire ketting kon worden gebruikt. Herkenbaar aan de zichtbaar kortere primaire kettingkast en het ontbreken van een verticale framebuis tussen het blok en de bak.

De uitlaat links, zoals te zien op de foto, is vervangen door een ander model in 1981.
De achterketting loopt door een afgesloten kettingkast met twee rubber tunnels. Het systeem lijkt erg op die van de aloude Jawa. Niet iedereen was even bij met deze constructie. Het demonteren van het achterwiel werd hierdoor een vervelende klus. Het demonteren van de rubber kanalen was een monster klus. Door de komst van de belt werd dit weer opgelost. Voordeel van deze constructie was wel de constante smering van de ketting waardoor die veel langer meeging en de motor bleef schoner waardoor het onderhoud minder werd.

De topsnelheid lag ongeveer bij 95 mijl per uur maar daar heeft harley het nooit over. Is ook niet belangrijk.
Het frame was opgebouwd uit een rechthoekige plaatstalen bovenbuis in combinatie met gewone ronde buis die aan elkaar gelast was. Op diverse plekken zaten er ingelaste stukken geperste plaat. Dit was nieuw voor Harley omdat die tot dan met gietstukken en gesoldeerde buis had gewerkt.

Dit frame is absoluut niet geschikt om de motor om te bouwen tot een naked model. chopper of bobber. De laatste jaren worden er wel veel zogenaamde Baggers (beggers) van gebouwd door de achterkant te verlagen en lagere koffers te monteren.
Een forse 12 volt accu zat wat ongelukkig aan de zijkant achter polyester gemonteerd maar de motor had wel CDI ontsteking.

Dat was voor veel eigenaren iets te modern in 1980 en die monteerden weer gewoon de oude en vertrouwde contactpunten omdat die betrouwbaarder waren.

Pas veel later kwam de accu onder het zadel te zitten voor het achterspatbord. Te herkennen aan een ander model polyster zijkap.
De hydraulische voorvork was een nieuwe constructie omdat de traditionele vorkpoten achter het balhoofd in de balhoofdplaten waren gemonteerd. Normaal zitten ze er voor. Dit was gedaan om de zwaargewicht bij lage snelheden nog comfortabel te laten sturen. Alle moderne tourmodellen hebben dit nog steeds en niet iedereen is zich hiervan van bewust. Iets stuggere vering en een lagere buddy kwamen in 1983. Vanaf 1984 tot 1988 was de valbeugel het luchtreservoir voor de luchtondersteunde voorvork. De wielbasis is 62,5 inch en de FLT had een 19 liter benzinetank. Ook de banden waren van een forse maat: 5.00 x 16. Voor kwamen twee 10 inch schijfremmen en achter een 12 inch. Die, geheel in de Harley traditie, maar matig werkt ten opzichte van producten van andere fabrikanten. In 1981 kwam er een betere Girling remklauw. Niet dat die nu veel beter remde maar het was toch iets. In 1982 kreeg de FLT een nieuw stuur en buddyseat, aangepaste smering van de primaire ketting en een dynamo met hoger vermogen. Tot slot kwamen er andere sloten op de koffers.
De achtervork was, in rubber, direct gelagerd in de versnellingsbak. Een flinke klus om die te vervangen. Het blok hing verder nog op twee punten in rubber zodat trillingen tot een minimum werden geabsorbeerd. Maar niet helemaal, het moest toch een Harley blijven.
Meest opvallende item aan de FLT is toch wel de enorme kuip waarin de richtingaanwijzers en twee koplampen gemonteerd zitten. Die kuip zit op het frame gemonteerd en is voorzien van twee opbergvakken en draait dus niet mee bij het sturen. Later kwamen er nog verschillende metertjes in. De Tour Glide kwam dus zonder radio. Pas in 1986 werd er door Harley een in de kuip gebouwd. De radio werd alleen gebruikt in het 1986-1987 modeljaar. Veel toeleveringsbedrijven sprongen in dit gat. In 1988 werden de knipperlichten in de kuip op een andere plek gemonteerd. Er is nooit een officiŽle politie-uitvoering van de Touglide geweest. In 1989 werd de "Ultra" geÔntroduceerd, samen met een basic FLT model. De dynamo werd 32 amp.
De FLTCU (foto links) kwam standaard met cruise controle, een radio, intercom, voor en achter geluidssystemen, onderkuip en two tone lak. Een zijspan optie beschikbaar. Slechts 15 FLTCU met zijspan werden er gemaakt in 1989. Laatste jaar van de productie van de Tour Glide was in het modeljaar 1996 en dat was ook het eerste jaar voor de injectie.

Er zijn geen FLT modellen meer geproduceerd in 1997 en later.

De modelomschrijvingen bij Harley zijn nogal eens verwarrend. Hieronder een klein overzicht van relevante modellen.

De FLHT is eigenlijk gewoon een FLT met scherm ipv kuip.
FLT De eerste Tour Glide met op het frame gemonteerde kuip.
FLTC FLT met extra's (C staat voor Classic)
FLTCU FLT met nog meer extra's (U staat voor Ultra)
FLTCUI FLTCU met injectie (I staat voor Injectie)
   
FLHT Electra Glide met een scherm op de voorvork gemonteerd.
FLHS is een FLT met scherm en minder accesoires (S staat voor Sport)
FLHTC is een FLHT met extra's (C staat voor Classic)
FLHTCU is een FLHT met nog meer extra's (U staat voor Ultra)
FLHTCUI is een FLTCU met injectie (I staat voor Injection)
Kleurenschema's
1979 Vivid Black.
1980 Vivid Black, Rich Red, Saddle Brown, Bright Blue, Charcoal Grey, Candy Red, Birch White.
1981 Vivid Black, Classic Tan, Classic Creme, Candy Root Beer, Metallic Blue, Light Red, Dark Carmine, Orange, Olive, Light Charcoal Metallic, Dark Silver, Birch White.
1982 Vivid Black, Classic Tan, Classic Creme, Metallic Blue, Light Red, Dark Carmine, Orange, Brown, Emerald Green, Red, Pewter
Maroon, Birch White.
1983 Vivid Black, Classic Tan, Classic Creme, Pewter, Maroon, Indigo Blue, Claret Red, Slate Grey Metallic, Birch White.
1984 Vivid Black, Classic Tan, Classic Creme, Pewter, Maroon, Indigo Blue, Claret Red, Slate Grey Metallic, Candy Purple, Rose Metallic, Birch White.
1985 Vivid Black, Classic Tan, Classic Creme, Candy Blue, Slate Grey Metallic, Birch White.
1986 Vivid Black, Candy Red, Slate Grey Metallic, Candy Blue, Candy Pearl, Signal Red, Birch White.
1988 Vivid Black, Bright Cobalt Candy Blue, Bright Candy Plum, Candy Brandywine, Candy Crimson, Brandywine & Crimson, Bright Cobalt Blue & Brilliant Silver, Candy Bronze & Creme, Vivid Black & Creme, Metallic Blue & Cadet Blue Metallic, Creme & Champagne Gold.
1989 Vivid Black, Metallic Blue, Candy Brandywine, Bright Candy Plum, Brandywine & Crimson, Metallic Blue & Brilliant Silver, Vivid Black & Creme, Candy Bronze & Creme, Metallic Blue & Cadet Blue Metallic, Creme & Champagne Gold, Vivid Black & Brilliant Silver.
1990 Burgandy & Candy Red.
1991 Vivid Black, Birch White, Bright Sapphire, Dark Candy Ruby, Dark Sapphire, Light Candy Ruby, Turquoise,  Vivid Yellow, White
Wineberry Pearl.
1992 Vivid Black, Bright Sapphire Sunglow, Charcoal Satinbrite, Dark Candy Ruby, Dark Sapphire Sunglow, Light Candy Ruby, Light Poppy Pearl, Red Voyage, Turquoise, White,  Birch White.
1993 Vivid Black, Aqua Sunglo (canceled), Arctic White, Bright Victory Red Sunglow, Bright Wineberry Sunglow, Charcoal Satinbrite
Custom Red, Custom Tan, Dark Victory Red Sunglow, Dark Wineberry Sunglow, Mandarin Pearl, Scarlet Red, Silver, Birch White.
1994 Vivid Black, Aqua Pearl, Bright Victory Red Sunglow, Burgundy Pearl, Charcoal Satinbrite, Dark Victory Red Sunglow, Gold Poly
Nugget Yellow, Scarlet Red, Silver, Birch White.
1994 Custom: Blue Metallic, Crimson, Dark Candy Ruby, Dark Knight Blue, Dyna Silver, Knight Light Blue, Light Candy Ruby.
1995 Vivid Black, Aqua Pearl, Bright Victory Red Sunglow, Burgundy Pearl, Charcoal Satinbrite, Dark Victory Red Sunglow, Gold Poly
Nugget Yellow, Scarlet Red, Silver, Birch White.
1996 Vivid Black, Aqua Pearl, Birch White, Mystique Green, Patriot Red Pearl, Platinum Silver, States Blue Pearl, Victory Red Sunglow, Violet Pearl.
 
1 = Benzinekraan
2 = Choke
3 = Kofferslot
4 = Rubber kettingtunnel
5 = Koppelinginspectie cover
6 = Olieplug
7 = Inspectie cover,
8 = Jiffystand
9 = Ontstekingstijdstip plug.
 
1 = Oliepijl- en vuldop
2 = luchtfilter (broodtrommel)
3 = Knipperlicht
4 = Kilometertelleraandrijving
5 = Achteremreservoir
6 = Oliepomp
7 = Oliedrukschakelaar
8 = Versnellingsbakolie vuldop
9 = Versnellingsbakolie plug
10 = Voetstep voor passagier
11 = Oliefilter.
 
1 = Compartiment
2 = Handvat
3 = Schakelaars
4 = Instrumenten
5 = Contactslot
6 = Voorremolievreservoir
7 = Schakelaars
8 = Gashendel
9 = Benzinedop (onder kap)
10 = Voetrempedaal
11 = Treeplank
12 = Treeplank
13 = Schakelpedaal

 
 
Foto boven: het Shovel blok (geen origineel luchtfilter), foto beneden: het EVO blok en de knipperlichten onder de kuip.
This site is designed and made by Ben van Helden copyright on all pages