Condor A580 1948
 
Na flink wat omzwervingen belande er een motor in mijn collectie met een geheimzinnig verleden. Via Italië en Engeland belande hij in mijn garage. Hier het verhaal.

Begin april 2005 vond ik op
Ebay deze, in wat deplorabele staat verkerende A580. Het ding stond ergens in Italie bij een politiedump.

Een forse opknapper zo te zien. Het model is de eerste uitvoering van de A580 met enkele, grote,  aluminium uitlaatdemper.
 



 

27 april 2005: Wat later vond ik hem terug bij een handelaar in Italië. Waarvan de volgende foto's.
februari 2006
Meer dan een jaar later, in februari 2006 kreeg ik van een Engelsman een mail met wat foto's erbij. De vraag was of ik een motorblok te koop wist..Op de foto is goed te zien dat ze op 9 februari 2003 gemaakt zijn maar dat klopt dus nnet. Sommige mensen vergeten dat in te stellen.Ik wist geen motorblok maar de foto's stonden een tijdje op de site. Mij was nog niets opgevallen.Ik wist geen motorblok maar de foto's stonden een tijdje op de site. Mij was nog niets opgevallen.
September 2006
Wat mij opviel was dezelfde bagagedrager als de andere motoren. Zou dat een extra accessoire zijn? Een speciale uitvoering voor het Engelse leger?Ik kreeg een motor te koop aangeboden door een Engelsman met de volgende foto's er bij. Hij wilde er vanaf want hij was wat projecten aan het afstoten. Op de foto is goed te zien dat ze op 9 februari 2003 gemaakt zijn maar dat klopt dus net. Sommige mensen vergeten dat in te stellen. Toen ik wat later, samen met motormaatje Frank, nog eens goed naar de foto's ging kijken en vergelijken kon ik niets anders concluderen dan dat het hier om dezelfde motor gaat.

Inmiddels is er een motorblok in het frame gehangen en zijn de zadels anders. Het eerste aanknopingpunt was het opvallende bagagerek en de deuk in de gereedschapskist. Eerst dacht ik dat er twee identieke motoren in Engeland stonden maar dat zou wat al te toevallig zijn. Ook het wat verbogen voorspatbord is identiek.

Framenumber: 208367 engine 4617

Picture Des Riley

 
Na maandenlange onderhandelingen en mailtjes uitgewisseld te hebben kwam het er dan eindelijk in augustus 2007 van om de motor te ruilen voor een A350 die ik toch dubbel had.

De missende onderdelen heb ik bijna allemaal al liggen dus het compleet maken zal geen probleem worden. Plan is de motor zoveel mogelijk zo te houden maar wel technisch te restaureren. Of wordt het toch een totale restauratie? Kijk maar verder bijDe missende onderdelen heb ik bijna allemaal al liggen dus het compleet maken zal geen probleem worden. Plan is de motor zoveel mogelijk zo te houden maar wel technisch te restaureren. Of wordt het toch een totale restauratie? Kijk maar verder bij Restauration? or not?

 
 The Swap
 
Een motorfiets ruilen met één die in Engeland staat was nog niet zo eenvoudig. Na maandenlange langs elkaar heen gemaild te hebben besloten we dat de eigenaar van de 580 over zou steken naar Calais. Ik, op mijn beurt, zou dan en A350 meenemen naar Calais.
 
Op de parkeerplaats van de veerboot vonden we elkaar en hebben de motoren geruild. Een A350 is toch wat zwaar om die in een Land Rover te krijgen maar met wat goede samenwerking lukt alles.
 
De Condor zelf had helemaal geen zin het continent te verlaten en wilde door de zijdeur weer terug zijn Opeltje in.
 
En weer was het gelukt om een toch wel forse motorfiets achter in mijn onverbeterlijke Opel Combo te krijgen. Hij moet nog steeds vervangen worden maar vind maar eens zo'n lekker ruim karretje. Hier staat de "baas"te rommelen met een nieuw aangeschafte spanband.
 

First Pictures: 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
This site is designed and made by Ben van Helden copyright on all pages