Chang Jiang 1993

In december 2009 besloot ik om weer eens een grote opruiming te houden. Waarom? Brommers en fietsen stonden veel stof te vangen en het hart ligt nu eenmaal bij motoren. Dus ging de hele zooi er uit en kwamen er twee nieuwe oude motoren. De prachtige foto's zijn van de verkoper Alltimers in Zeist.
De eerste was een CHANG JIANG. Stond al heel lang op het verlanglijstje maar het kwam er maar niet van. Ik probeerde het nog even met een zijspan aan een A580 maar dat was geen succes. Die zat aan de verkeerde kant.
Eindelijk dus een werkend zijspan. Hopelijk 1 zonder al te veel kluswerk. Zijn bouwjaar is 1990 en het is de vraag in hoeverre dat nu klopt. In China worden namelijk op dit moment veel ge-refurbised motoren verkocht. Oude legerbakken die weer opnieuw op de markt komen.
Het is in ieder geval weer zo'n heerlijke zijklepper met de vertrouwde techniek.
Vier versnellingen en een achteruit, lijkt mij leuk om dat eens uit te proberen. De carburateurs schijnen nogal eens een probleem te hebben met warm worden waardoor hij slecht gaat lopen.  De "Russen" en de Condors hebben daar geen last van dus ook dat kijken we even aan. Wel is het zo dat zijkleppers in verhouding met andere motoren vaak erg warm worden.
Stevige Ural techniek die eigenlijk weer van de BMW R71 afkomstig is. Geheel in de traditie van de Condorclub zal hier binnenkort de hele geschiedenis te lezen zijn van onze Chinees.
Aan de bedrading gaat nog gewerkt worden. Dit soort Italiaanse toestanden willen we niet in huis hebben....toch...
Ja, ja, 266 onvervalste kilometers, tenzij hij aan een nieuwe teller toe was natuurlijk.
Een ongelofelijk te grote 12 volts autoaccu. Als je dan toch de ruimte hebt moet je die ook benutten. Gaat in de toekomst verhuizen naar het bakkie, daar staat hij lekker droog.
Daar is ruimte genoeg om een accu te plaatsen en de beentjes kunnen gestrekt worden op dit mooie zeteltje.
Kijk, daar houd ik nou van. Gewoon compleet met gereedschap en vakliteratuur voor onderweg. Voor het geval je geen haast hebt. Topsnelheid is 90 km/uur.

We gaan de remmen wat opleuken >>>

Veel meer informatie over Chang-Jiang >>>
Volgende motor >>>

This site is designed and made by Ben van Helden copyright on all pages