Harley Davidson Sportster 1976

herschreven op 17-1-2021
Oude liefde roest niet, behalve dan de motoren zelf. Lang geleden had ik een sportster. Plan is om er weer één na te gaan bouwen. Niet precies hetzelfde maar wel standaard 1976. Waarom? Iedereen wil nu een Bobber, chopper of iets Old-Skool. Gewoon standaard is veel mooier.
 
En zo vond ik deze fiets. Prima basis om weer terug te verbouwen naar het origineel.
Inmiddels weet ik dat hij geboren is in juni 1976. Hij kwam naar Nederland in 1993. Heeft dus een heel leven achter zich.
 
Aan de hand van de foto's was het een beetje in te schatten wat ik moest doen. Eerst het plaatwerk weer terugbrengen in de juiste kleur met originele decals op de tank.
 
Deze tank zit er wat gek op. omdat er geen originele carburateur opzit waardoor de benzinekraan geen plek meer heeft.
 
Zo moet hij ongeveer gaan worden.

(picture found on the internet)
 
En kijk eens, na een oproep op Marktplaats melde zich iemand met de juiste tank.
 
Hoe begin je nou aan zo'n project. Eerst inlezen zal ik maar zeggen.
 
Alle boeken doorgespit en een mooie manual op internet gekocht waarin deze platen staan als referentie.
 
Zo, hij staat binnen. Goed te zien is dat het tankje aan de achterkant wat gek zit. Ook het stuur dat wel origineel is zal worden vervangen.
 
De enorme DellOrto 40 mm carburateur is zo groot dat de benzinekraan geen plek meer heeft. Die carb gaat er dus vanaf om de tank weer normaal te monteren. Hij is tenslotte toch niet origineel.
 
Om de lelijke tank montage wat te camoufleren heeft de vorige sleutelaar roestvaste afdekplaten gemaakt.
 
Waar deze lelijke knippertjes vandaan komen weet ik niet, is ook niet interessant maar ze gaan er in ieder geval vanaf en worden vervangen door originele die toen aan het stuur zaten met een klem.
 
In de 70's kon dat wel, een kroonsteentje maar in 2009 is dat not-done.
 
Het lijkt alsof de uitlaten er even vlug zijn opgezet.
 
Ander stuur van de Deuce, moet kunnen en het originele luchtfilter even met plakband op zijn plek gezet. De vreselijke benzinedop is ook al vervangen.
 
Of dit origineel is moeten we nog even afwachten. Wat nu komen gaat zijn ellenlange sessies op Ebay om de juiste onderdelen in de US te spotten.
 
"Ergens" komt er wat olie uit. Eigenlijk was het probleem na een goede nachtrust gevonden. Na het vergelijken van een paar foto's ontdekte ik wat er mis was.
 
De busjes die aangegeven zijn met gekleurde pijlen zaten "gewoon" verkeerd gemonteerd. Rechts zoals ze zaten en links zoals het hoort. Hij zit nog niet helemaal gemonteerd.
 
Een middagje shoppen bij wat adressen en hop, daar is alweer wat spul. Tank en achterspatbord kwamen van Michiel in Ede en een goede buddyseat met een ander voorspatbord kwamen van Feelders in Den Dolder. Op deze manier kan ik de rode paintset weer verkopen.
 
Kon natuurlijk weer niet wachten dus heb de tank er maar even op gezet om te kijken. De juiste spatborden zitten er dus nog niet op.
 
Ze zijn niet echt mooi maar ze horen er nu eenmaal op. Marktplaats blijft de bron en hoppa, twee leuke bolleke
 
Ook weer van MP, een perfect uitziende en originele Keihin carburateur die in de tweede helft van 1976 de Bendix verving.
 
Hier is hij gemonteerd met een origineel luchtfilter van, u raad het al, MP. Het is echt een perfecte manier van een motor restaureren. Niemand heeft wat aan die oude onderdelen maar, let op mijn woorden, de tijd komt nog dat ze weer gezocht worden. Er hoort nog een zwarte plaat in met het opschrift 1000 en die is onderweg uit de VS.
 
Naast veel kleinere zaken, zoals nieuwe rubberen steps werd er ook gezocht naar een origineel uitlaatsysteem dat nooit in Nederland is gebruikt. Natuurlijk kwam hij weer van internet, ditmaal van Ebay.
 
De buit van Ebay. Twee stevige uitlaatklemmen, een revisiesetje voor de carburateur, een "1000" plaat voor het luchtfilter en een originele sticker voor de primaire kettingkast
 
Voor bijna elke Harley carburateur is er wel een setje te koop om de carb even flink te "tunen". Je hebt niet alles nodig maar nu sluit alles weer lekker af. Het is wel een geduld werkje voor dunne vingers.
 
Zo, de voorkant is weer zoals hij hoort. Alles lekker gepoetst en de bedrading netjes weggewerkt. De originele en lelijke knipperballen er weer aangehangen en passende, zwarte, kabels aan de toeren- en km-teller. De aluminium kap boven de koplamp is onder de polijstmachine geweest en glimt weer als nieuw. Ik had nog originele spiegels liggen dus die er ook maar op. Het stuur is dus niet origineel maar dat vind ik nu eenmaal mooier en lekkerder rijden.
 
De sticker op de remschoen was een forse uitgave via Ebay. Maar als je iets wilt hebben dan moet je het gewoon doen, toch? Als het hele project klaar is zal ik er een prijslijstje aan hangen.
 
Elke dag valt er wel een pakketje op de deurmat. Deze keer een origineel setje om de accu in het chroom te verpakken.
 
Foto hiernaast zit het er al weer op. Het oude setje was niet kapot maar het chroom was slecht en er zat een nare badge op.
 
Ook de kickstarter werd nieuw om hem wat op te leuken.
 
Daar staat hij dan, helemaal naakt. Spuitwerk gaat maar eens naar de spuiter. Kijken wat dat gaat worden. Mooi hè, zo'n naakte brommer. Of zullen we er toch maar een bobbertje van gaan maken?
 
Even een ander tankje er op om te kijken hoe dat staat. De toeruitvoering.
 
Eindelijk werd er een groot, bruin pak bezorgd. De uitlaat, duurde vier weken voor hij in huis was. De staat waarin hij verkeerde was niet helemaal volgens de beschrijving dus moest er flink gepolijst worden
 
Foto boven zoals hij binnen was en, drie uur later, gepoetst en gepolijst. De achterkant was geen eer aan te behalen maar die ziet toch niemand.
 
Polijsten is een dankbaar werkje vooral als het om opknappen gaat. Even flink de lappenschijf erover en hoppa de glans is weer terug. De bovendste voor en de onderste na de poetsbeurt.
 
Monteren was even werken maar dan heb je ook wat.
 
Harley heeft verschillende modellen op de motoren gezet. Mooie, grote, kleine, dunne, dikke, met demper, zonder demper. Dit model gaat op voor de eer van de lelijkste die er ooit gemaakt is. Maar, hij hoort er nu eenmaal op. Hij is niet de mooiste die er is maar ik loop nog wel eens tegen een nieuwe op
 
Dacht ik dus bijna klaar te zijn Een vriend vroeg me of ik de kattingwielen al had gezien. Nee dus, niet naar gekeken. Beide moeten ze vernieuwd worden inclusief de ketting. Ook de remvoeringen zijn al bijna aan de klinknagels gekomen dus die moeten ook nieuw. Dat wordt dus weer achter de computer op Ebay. Het is eigenlijk niet erg want zo kan ik weer heel wat onbereikbare delen lekker polijsten.
 
Op deze foto is goed te zien hoe de versnellingpook een omleiding heeft gekregen. Hij loopt van rechts naar links. Het duurde even een paar jaar voor dat Harley zijn blokken had aangepast aan de nieuwe voorschriften in de USA. Voor het kettingwiel loopt een strip naar een hevel. Die loopt weer door het frame naar de andere kant waar het voetpedaal zit.
 
Het oude tandwiel zat los op zijn as en de pakking er achter lekte. Was maar goed dat ik er een nieuwe op moest zetten, dat was hard nodig. Gelukkig zag de as er nog prima uit dus maar meteen een tandwielset met ketting uit de US laten komen.
Achteraf zag ik dat het een 24 tands tandwiel was in plaats van het originele 21 tands. We proberen het eerst maar eens uit.
 
Hier is het tandwiel en de ketting gemonteerd en de schakelstang zit ook weer op zijn plek.
 
Als je toch bezig ben met opknappen kun je deze nieuwe kettingspanners niet laten liggen voor $15,-. Van dat soort dingen knapt een motor zo vreselijk eenvoudig op.
 
Het achterkettingwiel is wat meer werk bij de oude Sportsterren. Dit tandwiel zit om de remtrommel vast met klinknagels. De oude moeten er eerst vanaf geslepen worden zonder de trommel teveel te beschadigen.
 
Hier is de oude tandkrans van de trommel.
 
Toevallig heb ik een kleine straalkabine dus voor dat ik verder ging eerst de trommel even goed roestvrij gestraald en in de verse verf gezet. Een werkje van niks maar ook hier weer een opknapper.
 

Daar staat hij dan. Bijna klaar. Het wachten is op de spuiter die wat moeite had met de tank. Maar, binnenkort komt hij. Er zijn nog veel kleine dingen te doen maar als de tank er op kan zal ik eens gaan kijken of het monstertje wil lopen.
Voor de liefhebber van de originele Sportster: Ik ben afgeweken van het origineel op wat kleine dingen die ook in de loop van de jaren veranderd zouden kunnen zijn. Zo is er een ander kettingrandje opgekomen en twee chromen sierringen om de klokken. Ook de kickstarter is verchroomd, origineel is hij zwart. Ik heb ook nog een platte buddy gekocht maar die komt er later pas op.
 
tankjes van een Sportster 1976Zoek de verschillen. Welke tank is de originele?
 
KLAAR
 
Sportster 1976Wat een bof dat rot weer op koninginnendag, kon ik lekker de motor af maken. Helaas kon ik hem nog niet starten want ik had de verkeerde benzinekraan gekocht en de originele paste ook niet.
 
Sportster 1976De linker kant dan ook maar om hem te vergelijken met het uitgangspunt daaronder. De buddy staat hoog op de lijst om te vervangen voor een heel plat exemplaar. Nu maar hopen dat het blok ook zo goed is als de verkoper beweerde.
 
het beginNog meer verschillen om te zoeken. Zo kocht ik de motor in november 2009. Hij is nu weer zoals hij in 1976 uit de fabriek rolde, nou ja, bijna dan. Zo hier en daar zitten wat gebruikssporen maar het is tenslotte een motor van 34 jaar oud.
 
Harley-Davidson Sportster 1976
Zo was de motor klaar, dacht ik. Lopen? Ho maar. Toch de verkeerde carburateur gekocht. Natuurlijk de sloperijen af en de mogelijkheden bekeken. Op internet kwam de BENDIX er het beste uit voor dit type Kick Only. Ook nog even gekeken naar de 40 mm Dell'orto die ik nog had liggen maar die stond en paste gewoon niet. Dus maar weer naar Ebay. Veel carburateurs voor 25 tot 150 dollar maar allemaal flink gebruikt. Toen vond ik een nieuwe. Overal stond hij te koop voor prijzen tussen 350-375 euro. Na wat zenuwachtige laatste minuten scoorde ik hem voor 200 euro. Inclusief luchtfilter maar die gaat de verkoop weer in.
 
Later bleek dat het een miskoop was. Er waren wat boringen helemaal niet doorgeboord. Na wat mixen tussen een oude en de nieuwe carburateur toch nog een werkende versie gekregen.
 
Trouble in paradise. Na een paar maanden staan lag er wel een erg grote plas olie onder de motor. Lekken doen ze allemaal wel maar de hele tank was leeg gelopen. Toen ik hem kocht, herinnerde ik mij, was er ook erg weinig olie in de tank aanwezig. Op zoek dan maar naar het lek. Na wat zoeken en schoonmaken kwam ik terecht bij het voortandwiel. Ik had er nog wel een nieuwe oliekeerring op gezet
 
Zo te zien is het goed hommeles. Ik geloof dat nu de hele versnellingsbak er uit moet. Daar zit ik nu niet echt op te wachten. We zien wel eerst maar eens aan de kenners vragen wat en hoe. Uiteindelijk de hele bak eronderuit gehaald en de naaldlagers vervangen. Was wel even werk maar wel de oplossing.
 
Na twee jaar mooi wezen en stof verzamelen heb ik toen uiteindelijk besloten om de Sportster weer te verkopen aan een andere liefhebber. Exit 76-er.