START   CONTACT

Harley Davidson WLA LIBERATOR 1942

 
Via via kreeg ik een tip dat er ergens een oude Harley stond. Die verhalen hoor je wel vaker maar deze keer leek het echt te zijn. Na vele weken vragen, bieden en bellen werd de motor bezorgd tot voor de deur. Zo van een afstand een redelijke motor maar de vijf jaar in een stalling hebben hem geen goed gedaan. De eerste indruk is een redelijk tot complete en originele motor. Onderstaande foto's zijn genomen nadat de motor binnen was gezet om eerst eens te inventariseren wat we nu weer in huis hebben gehaald.
 
Eenmaal van de aanhanger bleek de eerste indruk de juiste te zijn. Hier en daar wat roest maar niets dramatisch. Maar vooral compleet. De tassen zitten er ook nog bij. Het scherm in niet zoals het hoort maar das geen drama, gaat er toch af.
 
Hij heeft een laagzittende munutiekist dat moet haast wel origineel zijn. Op het eerste gezicht lijkt de verduisteringslamp niet origineel.

De rechter lamp is in ieder geval de juiste. De linker moet ik nog even uitzoeken.
 
De lange (?) bouten aan de achterkant wijzen er op dat het een universele en geen WLA lamp is. De montage van de draad heb ik nog nooit gezien of ben het vergeten. Draad zelf lijkt wel origineel
.
Oud model schakelpatroon, inclusief wat roest. Zit ook muurvast. Uit de tank komt een enorme grafgeur. Die moet eerst schoon.
 

De aluminium koppelstuk tussen de carburateur en de slang is ook gebruikt tot een bepaald model. Zoeken we nog op.

Benzineslang is niet origineel WLA maar WLC.

 
Kistje is het lage model maar ik kan daar geen info over vinden. De sluiting lijkt mij niet origineel.
 
Dat lijkt mij nou echt helemaal meer dan zestig jaar oud.
 
Gelukkig, het originele toetertje. Scheelt een hoop geld als die er niet op zit. Aan de bedrading daarachter is te zien dat er aan gewerkt is.
 
Ook hier een juigstemming. De originele teller. Linker, groene, glaasje is niet goed maar die scoren we wel op Ebay. Dimmer ontbreekt maar die heb ik nog ergens liggen.
 
Te mooi om waar te zijn, lijkt een reproductie.
 
Aluminium koppen en een groen ontstekingkapje.
 
Een niet origineel maar wel handig gemonteerd oliefilter.
 
Tja, hier begind het mystery. Het nummer klopt niet. Ik wacht nog op de papieren om te kijken hoe dat zit. Normaal staat hier een nummer dat begind met 42WLAXXXXXX. Of hij is helemaal nummerloos. Beide kan maar dit ken ik niet.
 
Nogmaals oliefilter en het juiste model bobine.
 
Ook de onderkant van het zadel en de T-bar kan iets zeggen over zijn bouwjaar.
 
Ziet er zo wel heel erg origineel uit allemaal. Er is in ieder geval erg veel moeite gedaan hem origineel te laten lijken.
 
Juiste achterstandaard en jiffy met aangelast stuk. Hieronder zijn gecatmeerde spaken te zien. Wat zou dat betekenen?
J
Voorrem moet aan gewerkt zijn gezien de kleur. Leer of rubber onder aan het spatbord. Die zoeken we nog uit.

Wat nu? Eerst maar eens het boek van Bruce Palmer goed bestuderen. Had ik natuurlijk al gedaan en gevonden dat het een 42 er WLA type III is. De type II had nog een fietspedaal kickstarter. De III een nladde zonder rubber. Type IV heeft zwart gespoten cilinderkoppen.

Gezien bovenstaande foto's en het feit dat hij uit de US komt kan ik concluderen dat het geen Rus is en waarschijnlijk een "reconditioned" WLA. Dat wil zeggen dat hij na de WWI weer is opgelapt en ingekrat. Tot ver in de zeventiger jaren kon je die in de US kopen en weer gangbaar maken. Zou kunnen gezien het ontbreken van een motornummer. Een zogenaamd

We gaan maar eens informeren bij de kenners of dit klopt.

Daarna de motor aan het lopen brengen en het verval stoppen. De rest blijft zoals het is.
 
Volg het verhaal verder Part 2 >>>>
This site is designed and made by Ben van Helden copyright on all pages