Condor-Puch J 125 1953-1963 (puch RLA 125)

Een kijkje in de onderhoudshal van Condor ergens in de vijftiger jaren. Rechts een J125 en links een vroege A580, nog zonder plunjervering.


Op de Salon van Parijs in 1947 spelen de tweewielers een belangrijke rol. Trots demonstreert Condor zijn prototype boxer model en de onderneming observeert er tegelijkertijd de marktontwikkelingen. Bij een zakenreis naar Parijs, ontmoet directeur Edgar Fricker een lid van de directie van Puch. Deze man probeert om het lichaam van zijn zoon, die werd gedood in Frankrijk gedurende de oorlog, te laten repatriëren naar Oostenrijk. Fricker helpt hem om dit te realiseren. De vriendschap, die door deze hulp ontstaat, is het begin van een lange samenwerking tussen Puch en Condor die tot einde van de jaren tachtig zal duren.

In 1952 is de scooter de grote mode. Andere fabrikanten, waaronder Puch, storten zich dan ook in de productie van scooters naar Italiaans voorbeeld. Puch, dochtermaatschappij van Daimler, besluit om de verkoop van zijn producten in Zwitserland uit te breiden. De firma Frey in Zürich verkoopt dan al de producten van Puch. Het contact dat al eerder in Frankrijk door Edgar Fricker worden gemaakt bracht het Oostenrijkse bedrijf ertoe om een aanbod aan Condor te doen. Maar eerst bestudeert Condor de Zwitserse markt en stelt vast dat de Italianen in de eerste 7 maanden van 1952 in Zwitserland 7000 Lambretta’s, 7500 Vespa’s en 26000 motoren hadden verkocht. Daar wilde Condor wel aan mee doen. Het bestuur besloot om Puch scooters in Courfaivre te gaan monteren en verkopen.

Een aantal werkplaatsen werden aangepast, samen met een daarboven gelegen verdieping, voor de montage van scooters (en brommers) van Puch. Condor doet de montage, het verchromen en het spuiten. Alle delen worden bij Puch in Graz ingekocht. De eerste bestelling van 310 stuks aan het begin 1953 wordt een groot succes en, voor de start van Salon van Genève, zijn alle machines reeds verkocht en aan de dealers geleverd. Meteen wordt er een tweede bestelling van 300 stuks in Oostenrijk gedaan. Een maand later, april 1953, wordt de derde bestelling van 300 scooters geplaatst, met een eventueel supplement van nog eens 100 stuks. Eind 1953 heerst er groot optimisme in Courfaivre, dank zij het onverhoopte verkoopsucces en, na een bezoek in Graz, overweegt de directie de invoer van 500 scooters voor 1954. 

Puch noemde het model de 125 RL en 125 RLA, De RLA was uitgerust met een dyna-start voorziening. Condor doopte beide modellen om naar Condor-Puch J 125. Het is nog onduidelijk welek modelnamen precies werden gegeven. In de typelijsten komen 4 type beschrijvingen voor: J 125, 2 C 125, 3 C 125 2n 4 C125. Hier moet nog wat speurwerk worden verricht.

Snel wordt echter duidelijk dat de verwachtingen voor 1954 moeten worden bijgesteld want de verkoop daalt. In Courfaivre staan veel onverkochte scooters. Er zijn verschillende technische problemen, waaronder een probleem met de ontsteking. Condor moet druk op Puch uitoefenen om het model 1955 niet aan concurrent Frey te leveren voordat ze de hele voorraad kwijt zijn. De daling van de verkoop van scooters dwingt Condor om, na een jaar, de montage in Courfaivre op te geven en zich er toe te beperken om gewoon kant en klare scooters in te voeren en te verkopen. De laatste levering zal in 1962 plaatsvinden. We kunnen hier dus uit afleiden dat Condor alleen in 1953 zelf Condor-Puch brommers en scooters assembleerde.  

Verkochte scooters
1953
1954
1955
1956
1957
1958
1959
1960
1961
1962
809
575
317
181
152
66
83
66
16
4

 
De Aankoop
In januari 2003 heb ik mij weer een project op de hals gehaald. Niet 1 maar 2. Het begon met een late zwerftocht op internet. Daar ontdekte ik twee scooters bij een motorhandel in het noorden van het land. Merk: Condor-Puch. Die kom je niet echt veel tegen in Nederland. Zaterdag snel naar de zaak en was de koop snel beklonken. De kans dat ik twee Condor-Puch's tegelijk in Nederland tegenkom is nihil.

Er was een blauwe en er was een groene. Over de groene verderop, eerst de blauwe. Het hele geval was met de hand overgeschilderd in een lichtblauwe kleur. Duidelijk om al het plamuur en polyesterwerk te verbergen. Nou, verbergen!!!. Het enige echt positieve wat ik kon vinden is dat hij compleet is.

Op de treeplank in het midden had de vorige eigenaar een knots van een 12 volts autoaccu gemonteerd. Waarom?, waarschijnlijk om de Dyna-start te voeden. Hoe dan ook het is een echte Condor-Puch, gedeeltelijk geassembleerd bij Condor.


 
De koplamp met daarin de condor kilometerteller. Ingegoten is het Condor-Puch logo. De stangetjes tussen de twee stuurhelften is het schakelmechanisme. Dat loopt met stangetjes onderlangs naar de versnellingsbak van het 125cc blok.

Deze scooter heeft een elektrische starter. Hoe dat werkt weet ik nog niet want tot nu toe kon ik alleen nog de accu vinden. Het systeem werd de Dyna start genoemd. De dynamo werkt dan ook als startmotor.

Daaraan valt de RLA dus te herkennen.

Het in het aluminium meegegoten logo waarmee duidelijk is dat het om een echte aanwinst voor de verzameling gaat.

Hoever de samenwerking tussen Puch en Condor is gegaan is moeilijk na te gaan. Informatie uit Zwitserland blijft minimaal. Uit de huidige gegevens blijkt dat het een exemplaar uit 1955 tot 1957 moet zijn.

Wat we wel weten staat inmiddels allemaal op deze site te lezen. 


 

De hele aandrijflijn. Uiterlijk verschil met de groene is in ieder geval de plaats van de bobine en de aanwezigheid van een onverklaarbare schakelaar met relais boven op de koeling geschroefd

Blik op de achtervork met vering. Het komt mij allemaal erg modern voor terwijl dit ding toch aan het eind van de vijftiger jaren is ontworpen.  Aan beide zijkanten van de vork zit aan de onderkant een trek/druk veer. Helemaal zeker weten doe ik het niet maar er steekt boven de veer een stukje uitlaat naar buiten.

De onderkant dus. We zien de twee veren en de stevige middenbok.  Toen zag ik dat er ook een zijstandaard op zat.

Zijaanzicht van het aandrijfdeel. De motor heeft geforceerde luchtkoeling. Daardoor is de cilinder niet te zien. Het 125cc blokje is gewoon een Puchblok.  Ook de wielen lijken mij nogal groot voor een scooter. Ze zijn 12 inch. Dat zal de wegligging toch wel positief be´nvloeden.

Hier is te zien dat de uitlaat vast gemonteerd zit op de hoofd framebuis. Dat zal dan de demper zijn.
Leuke constructie, dan zal het frame niet roesten. O ja, alles moet nog schoon gemaakt worden. Technische gegevens zijn: Puch - ╔Úncilinder tweetaktmotor met omkeerspoeling en geforceerde luchtkoeling 3 versnellingen, voetstartknop, geen Kickstarter  Gemaakt tussen 1955-1957  Totaal productie bij Puch 11.715 stuks. Hoeveel er precies Condor zijn geworden is niet bekend. In totaal zijn er volgens de gegevens van Condor 2269 scooters verkocht. Hoeveel daarvan een Dynastart hadden is mij niet bekend.

Gevonden op internet.

Zo zal hij er ooit eens uit gaan zien.


Kijk zo neem je je liefje mee de bergen in, zonder helm, blote beentjes maar wel een mooi jasje.

De tweede scooter is ook een Condor-Puch, een door Condor ge´mporteerde en voorzien van stickers en Condor logo op het koplamphuis. De kleur is in ieder geval origineel en hij lijkt mij wat eenvoudiger om te restaureren. Dit model is voorzien van een kickstarter. Daar kunnen we uit afleiden dat het om een RL 125 gaat. In Condor termen een J 125.

Uiterlijk verschillende de twee modellen niet zoveel. De vorm van het opklapbare deel is iets anders. De dyna-start heeft maar 3 openingen en de anderen hebben vijf gleuven.

Foto is van een Puch 125 RL. "de groene" is dus duidelijk een RL. Aan de opgeplakte stickers en plaatje op het koplamphuis is af te leiden dat het niet een door Condor geproduceerde scooter is. Verder is nog net de kickstarter te zien.

Plaatje uit de folder van Condor. Geen Dyna-start dus.

 
Het met klinknagels op het koplamphuis gemonteerde Condor logo. Het is nog net te lezen. Volgens mij gaat het hier om een model dat gewoon bij Puch is gemaakt en door Condor in Zwitserland is verkocht. Rebatching noemen de Engelsen dat.

2-Stroke 
Cylinders  1 
Pistons  1 
Cooling System  Air
Bore  52 mm 
Stroke  57 mm 
Cylinder Capacity  121 ccm (of 124cc)
Compression  1 : 6,5 
Performance at Speed  5 HP at 5100 rpm 
Fuel Consumption  2,2 l / 100 km 
High Speed  ~ 75 km/h 
Tyre Size Front  3,25 x 12 " 
Tyre Size Back  3,25 x 12 "
Het blokje van de "groene". Als je goed kijkt zie je dat de vorige eigenaar een theezeefje heeft gebruikt als luchtfilter.

 

Waar ben ik weer aan begonnen! Hoe dan ook de verzameling is weer uitgebreid met twee Condors.


Condor-Puch CS 50
En het houdt niet op. In augustus ontdekte ik bij dezelde dealer weer twee scooters. Ditmaal zijn het 50cc uitvoeringen.

De Condor-Puch CS 50 zoals ik hem kocht. Hier staat nog veel Meer info
Condor-Puch R50R

En dit is een Condor-Puch R 50 R (Meer info)
Na zoeken op internet kwam ik er achter dat de scooter hierboven een Condor-Puch met de typeaanduiding R 50 R is. De vergelijkbare Puch had in ieder geval die aanduiding. In Nederland moet dit een zeldzaam model zijn. Later kwam ik te weten dat dit model R 50 R heet en nooit door Condor zelf is gebouwd. Hij werd uit Oostenrijk ge´mporteerd en van andere stickers voorzien.
 
In het nieuwe PUCH museum van Graz staat een R-50 met een rode koplamp (foto Ing.Gernot Heigl). (zie ook site Hans Sandmann- gegevens Museum bij Tegelen) Hij staat ook in het museum van Villach van R.Pirker. 

Van links naar rechts: RLA 150, RL 125, DS 50(60), R 50