Het verzamelen van alle gegevens op deze site hebben mij veel moeite, tijd en geld gekost. Als u iets van deze site wilt gebruiken is het de gewoonte om daar toestemming voor te vragen.

Collecting this information took me a long time and a lot of energy. When you want to use some, please ask. Always place the name and link of the Condorclub Holland.

Condor-Puch 2C125 (J 125) 1953-1962
Tricycle 1954

Op de Salon van Parijs in 1947 spelen de tweewielers een belangrijke rol. Trots demonstreert Condor zijn prototype boxer model en de onderneming observeert er tegelijkertijd de marktontwikkelingen. Bij een zakenreis naar Parijs, ontmoet directeur Edgar Fricker een lid van de directie van Puch. Deze man probeert om het lichaam van zijn zoon, die werd gedood in Frankrijk gedurende de oorlog, te laten repatriëren naar Oostenrijk. Fricker helpt hem om dit te realiseren. De vriendschap, die door deze hulp ontstaat, is het begin van een lange samenwerking tussen Puch en Condor die tot einde van de jaren tachtig zal duren.

In 1952 is de scooter de grote mode. Andere fabrikanten, waaronder Puch, storten zich dan ook in de productie van scooters naar Italiaans voorbeeld. Puch, dochtermaatschappij van Daimler, besluit om de verkoop van zijn producten in Zwitserland uit te breiden. De firma Frey in Zürich verkoopt dan al de producten van Puch. Het contact dat al eerder in Frankrijk door Edgar Fricker worden gemaakt bracht het Oostenrijkse bedrijf ertoe om een aanbod aan Condor te doen. Maar eerst bestudeert Condor de Zwitserse markt en stelt vast dat de Italianen in de eerste 7 maanden van 1952 in Zwitserland 7000 Lambretta’s, 7500 Vespa’s en 26000 motoren hadden verkocht. Daar wilde Condor wel aan mee doen. Het bestuur besloot om Puch scooters in Courfaivre te gaan monteren en verkopen.

Een aantal werkplaatsen werden aangepast, samen met een daarboven gelegen verdieping, voor de montage van scooters (en brommers) van Puch. Condor doet de montage, het verchromen en het spuiten. Alle delen worden bij Puch in Graz ingekocht. De eerste bestelling van 310 stuks aan het begin 1953 wordt een groot succes en, voor de start van Salon van Genève, zijn alle machines reeds verkocht en aan de dealers geleverd. Meteen wordt er een tweede bestelling van 300 stuks in Oostenrijk gedaan. Een maand later, april 1953, wordt de derde bestelling van 300 scooters geplaatst, met een eventueel supplement van nog eens 100 stuks. Eind 1953 heerst er groot optimisme in Courfaivre, dank zij het onverhoopte verkoopsucces en, na een bezoek in Graz, overweegt de directie de invoer van 500 scooters voor 1954. 

Puch noemde het model de 125 RL en 125 RLA, De RLA was uitgerust met een dyna-start voorziening. Condor doopte beide modellen om naar Condor-Puch J 125. Het is nog onduidelijk welek modelnamen precies werden gegeven. In de typelijsten komen 4 type beschrijvingen voor: J 125, 2 C 125, 3 C 125 2n 4 C125. Hier moet nog wat speurwerk worden verricht.

Snel wordt echter duidelijk dat de verwachtingen voor 1954 moeten worden bijgesteld want de verkoop daalt. In Courfaivre staan veel onverkochte scooters. Er zijn verschillende technische problemen, waaronder een probleem met de ontsteking. Condor moet druk op Puch uitoefenen om het model 1955 niet aan concurrent Frey te leveren voordat ze de hele voorraad kwijt zijn. De daling van de verkoop van scooters dwingt Condor om, na een jaar, de montage in Courfaivre op te geven en zich er toe te beperken om gewoon kant en klare scooters in te voeren en te verkopen. De laatste levering zal in 1962 plaatsvinden. We kunnen hier dus uit afleiden dat Condor alleen in 1953 zelf Condor-Puch brommers en scooters assembleerde.  

Verkoop scooters
1953
1954
1955
1956
1957
1958
1959
1960
1961
1962
809
 575
317
181
152
66
83
 66
16
4