een berg onderdelen wordt een motor
Leider gibt es diese Site nicht auf Deutsch. Sorry not in English
Deze pagina begint onderaan en werkt zich naar boven zodat het meest actuele meteen te lezen valt. 
This page starts at the bottom and works his way up.
the FROG is sold

maart 2002,

Ziedaar het kikkertje van Condor, de foto is uit 2001. Erg groen, maar met alles erop valt het nogal mee. Eigenlijk moet alleen de bedrading nog worden aangelegd en de hele zaak nog eens doorgelopen en vastgezet. Dan gaat het er al aardig op lijken, maar door andere projecten en een druk bestaan komt het er maar niet van.

Eerst had ik er een ander zadel opgezet, een soloseat van een HD-Sportster maar ik heb toch weer het zadel gemonteerd. Staat wel zo mooi. Om de oude velgen zitten nieuwe banden zodat ik de andere wielen die ik nog heb kan laten spaken en verchromen. Dat komt later nog. De uitlaten wachten ook nog op hun hittebestendige verf.
 

groen als gras (green as grass)

Febuari 2001,

De beroemde " vers gespoten motoronderdelen op deken" foto. Eindelijk kon het spuitwerk worden opgehaald. Ik zal het voorzichtig vertellen. De kleur valt wat tegen. Het is wel wat erg groen. Maar goed het zit er op en de spuiter vond het denk ik ook niet mooi want het koste me fl.250,-. Niet zeuren, voor die prijs schroef ik ze erop. Zo blijft het een opvallende verschijning en zal het de origineel-die-hards wel flink ergeren.
 

verder
16 november 2000, een dag om te onthouden.
Tankje van de A350 erop omdat daar nog benzine in zat en omdat de andere tank nog steeds bij de spuiter ligt. Vlotter naar beneden duwen tot de benzine overstroomt en in een speciaal daarvoor gemaakt lekgootje komt. Bedenk wel dat de motor ongeveer vijf jaar niet gelopen heeft. Vijf keer flink trappen, contakt aan en twee flinke trappen waren genoeg om het leven weer terug te brengen in de twee zijklep cilinders. Hij doet het, voorzichtig het gas erop houden.Veel gerattel van de klepstoters die smachten naar oliedruk maar het blok liep netjes rond.  De 580 heeft zijn eerste klappen gegeven. Wat een kabaal

Ik heb hem even flink warm laten draaien en toen de olie er uit laten lopen die er als vijf jaar inzat. Die is vervangen voor nieuwe en het blok werd meteen wat stiller.

Kijk hem staan op de foto met zijn twee parmantig naar achter wijzende uitlaatpijpen
 

Draden

Als een motor moet lopen is er enig draadwerk noodzakelijk om de vonken op de juiste plek en tijd te krijgen. Gelukkig bezit ik een volledig schema om de bedrading aan te leggen. Dat klinkt eenvoudig als iemand anders dat doet maar als je het zelf moet doen.....! Eerst maar een nood-bedrading aanleggen. Het was puzzelen hoe zo'n noodbedrading moest worden aangelegd. Dat doe je tenslotte niet elke dag. Maar na flink nadenken en uitproberen was eigenlijk alleen maar een draad nodig van de akku naar de bobine. U zult nu wel zeggen dat iedereen dat weet, nou, ik niet dus. Op de foto is de nood-bedrading te zien. Verder is alle niet voor een proefstart noodzakelijke beplating weggelaten
verder

In oktober zijn we weer voorzichtig verder gegaan. De cardan en achterwiel zitten er nu in en verschillende kabels zijn aangesloten. Het plaatwerk is gepast en weer verwijderd zodat het naar een spuiter kan. Foto's volgen
proef
Proefopstelling van de voorpartij. Het originele stuur heb ik vervangen door een Harley stuurtje van een Sportster dan heb ik wat meer mogelijkheden om dat naar eigen voorkeur in te stellen en het is iets hoger. Bij het originele stuur zitten de handels gefixeerd in een vaste stand. Aan dat stuur zitten een remhandel en een koppelinghandel model "vervang voor Liberator". Nu we toch bezig zijn Harley onderdelen te gebruiken, ik vind ze goedkoper dan het Japanse spul, meteen maar een spatbord van een Sportster passend gemaakt. Het staat wel goed dus houden we die er op. Nu moet ik nog op zoek naar een passende koplamp omdat ik deze wil bewaren voor het volgende projekt.

Utrecht, 21 Mei 2000.
Zoals bij alle projecten is er niet altijd tijd voor. Zo ook bij dit project. Binnenkort gaan we weer verder

remschoen
Tijdens het sleutelen kom ik steeds weer prachtige, vaak kleine details tegen. Ik noemde al de konische balhoofdlagers. Neem bijvoorbeeld de remtrommel. De beide remschoenen worden door een eenvoudige slimme truuk altijd gecentreerd tijdens het remmen. Aan het einde van elke remschoen zit een wieltje dat door een veer tegen een draaibare as rust (in het midden van de foto). Die as is doorboord en voorzien van een gegroefde stift (diagonaal van linksonder naar rechtsboven). Bij het remmen wordt de as verdraaid (linksom) en drukt de stift tegen de wieltjes en die drukken de remschoenen tegen te trommel. Simpel en doeltreffend. 

Bent u er nog? Lees het gerust nog eens na

balhoofd
Zijaanzicht van de balhoofdpartij. Zwart, chroom en gepolijst aluminium, dat is mooi. Voor de jonkies onder ons: die knop bovenop is de "stuurdemper". Door die aan te draaien kun je door middel van een paar friktieringen het stuur wat "zwaarder laten lopen" of zelfs helemaal vastzetten. Misschien een simpel idee voor sommige moderne Japanse motoren? Die grijze bus rechtsonder is de bobine, stevig vastgeschroefd op het frame, onder de tank. Na controle van de spatborden heb ik besloten die te bewaren voor de tweede Condor die ik in elkaar wil zetten. Dat wordt een zo origineel mogelijke militaire uitvoering. Deze Condor wil ik simpel en strak opknappen zodat ik hem kan gebruiken voor mijn woon-werk tripjes. Wat ik dus in ieder geval vervang voor niet originele onderdelen is het voor spatbord en het achterlicht, ik wordt graag gezien door alle wegpiraten. Dat wordt dus weer flink argumenteren met de origineel-freaks.
voorvork
De voorvork is voorzien van conische balhoofdlagers, iets wat ik nog niet eerder heb gezien op een motor uit 1953 en het ontwerp is uit 1948. De kleppen worden geopend en gesloten door hydraulische klepstoters. (Zei Harley niet dat zij de eerste waren?) Alle bouten en moeren die ik tegenkwam heb ik vervangen door roestvrij stalen exemplaren. Dat is niet altijd verstandig, maar ik vind dat wel erg mooi
glijbussen
Het blok zit inmiddels in het frame en ik ben toe aan het schilderen en polijsten van de voorvork. Een simpel exemplaar met veel glijbussen en zonder noemenswaardige demping, veel vet dus. Dat polijsten is niet zo moeilijk, ik ben tenslotte edelsmid, maar dat schilderen is elke keer weer hopen dat het goed gaat.
kilo's
Het blok zit nog in elkaar, dat ga ik eerst eens schoonmaken en hang het dan in het frame. 

Kijk, dat vind ik nou mooi. 600cc en heel veel alluminium. 20 pk om 200 kilo de bergen op te sleuren. O,ja het ding heeft 8 versnellingen.

frame na
De truc is om het frame goed op kamertemperatuur te houden en de verf wat warmer, handwarm. Ik denk zo'n graad of 35-40. Met een nieuwe, ronde, goede kwast de verf aanbrengen. Dagje (24 uur) laten drogen en dan de tweede laag. Voor mij ziet het er prima genoeg uit.
frame voor
Ik ben begonnen met het frame. Eerst zo goed mogelijk gekeken of alles wel een beetje recht was, dat zag er goed uit. Er zaten ongeveer zes lagen lak op. Die laat ik lekker zitten. Op sommige plaatsen wel even aangetipt met menie zoals je op de linker foto kan zien. Je kunt een frame natuurlijk laten spuiten of coaten maar ik wil het zoveel mogelijk zelf doen. Verven dus, want spuiten lukt mij niet in een wat stoffig atelier.
rommelhoek
Alles wat gemakkelijk uit elkaar kan, wordt gedemonteerd, nagekeken en vol vet weer in elkaar gezet. Losse alluminium delen zal ik polijsten behalve blokdelen. Het frame wordt geschilderd met hand-warme verf, dat deden ze vroeger, kan nu ook nog steeds. Ik weet natuurlijk ook wel dat poedercoaten beter en mooier is, maar het is een motor uit 1953 en ik wil zoveel mogelijke zelf doen. Dat houd de kosten een beetje redelijk. Dit wordt dus een VLB-project. (Very-Low-Budget)
massief
Eerst maar eens alles gesorteerd en globaal gekeken wat ik zou gaan doen. Wat ik in ieder geval niet ga doen is een volledige restauratie. Ik ga de motor opknappen op de manier waarop ik dat al sinds de zeventiger jaren doe. Alles wat er goed uitziet laat ik in elkaar zitten onder het motto "wat zit moet je laten zitten totdat blijkt dat het kapot is". Het blok zit nog in elkaar en dat laat ik (voorlopig) zo. Volgens de verkoper is het blok lopend uit het frame gehaald dus ik hoop dat dat waar is, we zullen wel zien.
just parts
Eind januari zijn dan de eerste plaatjes met de onderdelen van een condor A580-I klaar. 
de ontdekking
Begin januari 2000 ontdekte ik in een van de advertentie sites (ik was op zoek naar een "pekelfiets) een leuke motor. Hij lag uit elkaar. In een van mijn motorboeken (motorfietsen 1900-1960, Elmar, van Hans van Dissel) had ik al een foto gezien van het model. Ik wist dus hoe hij er uit moest (komen te) zien. Na contact met de verkoper ben ik gaan kijken. Er lag een berg onderdelen netjes opgestapeld op de zolder van wat wel eens de laatste boerderij in Rotterdam kan zijn. Bij het ophalen bleek dat er meer onderdelen waren dan nodig was om een motor te bouwen. Op een flink wat dingen na kan ik er twee van maken. Het leuke was dat het kenteken hetzelfde was als de motor in het boek wat ik al jaren in de kast had staan. En zo begon ik een site om contact te krijgen met andere liefhebbers van de CONDOR.
Overigens, heeft u nog wat onderdelen liggen? U wilt ze kwijt? 030-2314895