| 
	
	 | 
	| 
	  | 
	| 
	  | 
	
	.JPG)  | 
	| 
	Tijdens een vakantie vond ik een zijspan 
	voor een WLA en ontstond het idee om die aan mijn Liberator te hangen. Eerst 
	zou ik die WLC helemaal als nieuw gaan opknappen maar nu bedacht ik dat het 
	leuker zou zijn om hem zo origineel, dus absoluut helemaal niet origineel en 
	rommelig, te houden. Op deze pagina de foto's van de advertentie en wat 
	sfeerplaatjes van internet | 
	| 
	  | 
	
		.JPG) .JPG)  | 
	| 
		 
		Dit is de "vondst" van Marktplaats. In hoeverre het 
		verhaal klopt vind ik niet zo belangrijk, zoek ik nog uit. Zal een mooi 
		gezicht worden als hij er aan hangt. Ik heb dat wel eens eerder gedaan 
		maar hier zitten de oorspronkelijke delen bij waarmee je de zijspan aan 
		een Liberator kan hangen. Die had ik toen niet. 
	 | 
	| 
	  | 
	
		.JPG) .JPG)  | 
	| 
	Tekst Marktplaats: Liberator WLA zijspan te 
		koop. Type: M72 Komt uit de collectie van Michel Clements welke hem in 
		Rusland heeft opgespoord. Google: Harley Lend Lease voor de foto's zoals 
		deze werd aangetroffen. Deze zijspannen werden door de Russen aan de 
		door Amerika geleverde WLA's gekoppeld in WOII. Leuk project met wat 
		werk om straks weer aan de WLA te bevestigen.Komt met alle koppelstukken 
		zoals op de foto's staan.  
	 | 
	| 
	  | 
	| 
	 
	.JPG) .JPG)  
		 | 
	| 
		  | 
	| 
		 
		  
		 | 
	| 
		 Waar ik erg blij mee ben zijn de (hopelijk) originele aansluitstukken. 
		Die had ik nog nooit gezien en zien er behoorlijk origineel uit. Wel een 
		paar nieuwe delen erbij. Ga nog uitzoeken hoe het precies zit 
		 | 
	| 
		 
		  
		 | 
	
		| 
		 
		 Op de site 
		
		
		"The Liberator" staan de volgende foto's. Duidelijk 
		zien we hier een Ural zijspan van het "eerste" model. Daar zijn er erg 
		veel van gemaakt dus of het hier gaat over een origineel WLA model is 
		nog niet helemaal zeker. Maar eigenlijk maakt dat ook niks uit. 
		Eigenlijk zijn ze alleen te onderscheiden door hun andere aansluitingen 
		en de wieldiameter. Harley heeft 18" en de Russen 19".  
		 Later 
		blijkt, tot mijn verrassing, dat dit hetzelfde zijspan is dat ik toen in 
		bezit had. Het 
		lampje op het spatbord wordt nog steeds gebruikt op de Chang-Jiang 
		motoren uit China. 
		 | 
	
	
		| 
		 
		   
		 | 
	
	| 
		  | 
	| 
		 Nog wat sfeerplaatjes van internet: 
		 | 
	| 
		 
		  
		 | 
	| 
		  | 
	
		  | 
	| 
		 
		Een plaatje van het gebruik. 
		Vanwege rubber tekort en het gebrek aan originele wielen hadden ze niet allemaal 
		een reserve wiel. Later werden er Ural wielen aangepast. 
		Verschil  tussen Ural en Harley is de wielmaat. Harley is 19" en 
		Ural 18". Wat valt op bij de foto hierboven: Ural achterlicht, geen 
		achter valbeugel. Laat type voorspatbord, geen spiegel, soms 
		broodrooster, soms niet. Verschil tussen een Ural en Dnepr zijspanbak is de klep. De Ural 
		heeft een klep die open kan. De Dneprbak heeft een rugleuning die je 
		open moet doen. 
		 | 
	| 
		  | 
	| 
		 
		  
		 | 
	| 
		 
		Interessante 
		extra lamp terwijl de koplamp is afgeschermd. Lijkt wel een aangepaste 
		Guide.  
		 | 
	| 
		  | 
	| 
		 
		  
		 | 
	| 
		Ze waren er dus ook met scherm. | 
	| 
		  | 
	
		  | 
	| 
		  | 
	
		  | 
	| 
		 
		  
		 | 
	| 
		  |