Geschiedenis van Solex Flash en 6000

Aan het einde van de zestiger jaren zakt de verkoop van de rolaandrijvers langzaam maar definitief in elkaar en moest Solex iets anders bedenken om te blijven produceren en verkopen. Ze bedachten en maakten een geheel nieuw model, de Flash. Die komt in 1969 op de Nederlandse markt met type goedkeuring B 0104 NL. Waarschijnlijk dacht de fabriek weer een flinke klapper te kunnen maken met een wat afwijkende ontwerp. Dat was tenslotte in 1947 ook gelukt met de eerste solex. De helmplicht en een betere economie weerhield echter veel mensen van de aankoop. Waarschijnlijk zal de wat wrakke constructie en de eigenwijze vormen ook niet erg aantrekkelijk geweest zijn voor potentiële kopers. Het gekke is dat de lijnvorming nu, in 2006, weer modern overkomt.

 
Het oorspronkelijke standaard model had voor noch achtervering maar het “de luxe” model, de rood/witte, had een met schommelarmen voorziene verende voorvork. De bromfiets is voorzien van een cardanas en een schijfrem in het achterwiel. Het 49cc motortje levert 1,4 PK en is goed voor 40 km/uur. Zijn verbruik ligt op twee liter benzine op de 100 kilometer. Overbrenging geschied door middel van een centrifugaal koppeling.

Opvallend is dat de hele brommer in elkaar gezet is met bouten en moeren en hij kan dus met weinig gereedschap snel gedemonteerd worden. Het enige laswerk dat ik kon ontdekken zit aan het balhoofd.

Al het plaatwerk en de moeren en bouten zijn wel erg Frans, roestgevoelig dus. Ook de cardan is nu niet bepaald berekend op "zwaargewichten" en moet dus met wat beleid bereden worden.


Foto van de linkerzijde van het blokje, Dit is echt alles.

In 1972, type goedkeuring B 1303 NL, komt er een verbeterde versie uit die model 6000 gaat heten. Waarschijnlijk is in die tijd de Solexfabriek overgenomen door Motobecane. Er komt dan een telescoop voorvork met losse plastic koplamp en een open achterspatbord op zodat de modder zich niet meer kan ophopen zoals bij het eerste model gebruikelijk was.

 

Om de brommer rijdend te houden is er niet veel technische kennis nodig zodat bijna iedereen zelf wat onderhoud kan plegen. Helaas hielp dat niet de verkoop te bevorderen. In totaal zijn er niet meer dan 100.000 van geproduceerd.

Voor dat u overgaat tot de aanschaf van deze beauty bedenk dan wel dat de onderdelenvoorziening hopeloos te noemen is. Heeft of weet u onderdelen dan hoor ik dat graag.

Weet u meer over de geschiedenis van dit gekke brommertje? Neem dan even contact op dan kunnen we het verhaal hier kwijt.




Tik op de plaat voor een vergroting.

 

                                      This site is designed and made by Ben van Helden copyright on all pages