Na zoeken op het www, en de stikker op het voorspatbord, kwam de naam bovendrijven van een
bekende Motorhandel in Vlaardingen: N.V.Motim ook wel Motorhuis
(motorhome) Henk Vink genoemd. En daar is al veel over geschreven. Alleen
is er niet zo veel op internet te vinden. Er is een Henk Vink sr. en een
Henk jr.. De laatste is bekend geworden met zijn Kawasaki sprinters maar
die hoort voorlopig niet bij dit verhaal. Maar even kort door de bocht,
N.V.Motim importeerde Ural en Dnepr motoren naast veel andere merken. Om
de Ural wat meer met BMW te laten concurreren werd die wat opgeleukt met
een grote polyester tank en spatbord(en) om de verkoop te bevorderen. En
daar begint de speurtocht......
Een blik in de showroom van "motorhome Henk Vink" ook wel firma Motim
genoemd. We zien wat leuke motoren. Een Ariel, Puch scooter en een
Triumph. Vooraan staat een Ducati. Buiten staan wat Messerschmitt's te
pronken. De foto moet van voor 1963 zijn want toen stopte de import van
Messerschmitt.
Informatie over Motim, Motorhuis Henk Vink en Motorhome Henk Vink, is
niet zo gemakkelijk te vinden op internet. En toch iedereen in de
motorscene heeft er wel van gehoord. Wat ik er nu van begrijp is dat
Henk sr. na de oorlog begon met een motorzaak en dat later Motim werd
opgericht naast de bestaande zaak. Motim was de importeur en de andere
zaken de verkopers. Er werden veel verschillende voertuigen geimporteerd
waaronder deze Ural. De manier van adverteren was uniek te noemen.
Onduidelijkk is waar die USSR motoren vandaan kwamen. Rechtstreeks uit
Rusland? Duitsland? of Engeland via SATRA Motors? Dat laatste lijkt
onwaarschijnlijk.
Hieronder wat scans van folders van Motim over de M63, de voorganger van
de M66. Een goed voorbeeld van welke folders in Nederland werden
uitgegeven.
This site is designed and made in
2025 by Ben van Helden