MOTIM-Motorhome Henk Vink
 
Na zoeken op het www, en de stikker op het voorspatbord, kwam de naam bovendrijven van een bekende Motorhandel in Vlaardingen: N.V.Motim ook wel Motorhuis (motorhome) Henk Vink genoemd. En daar is al veel over geschreven. Alleen is er niet zo veel op internet te vinden. Er is een Henk Vink sr. en een Henk jr.. De laatste is bekend geworden met zijn Kawasaki sprinters maar die hoort voorlopig niet bij dit verhaal. Maar even kort door de bocht, N.V.Motim importeerde Ural en Dnepr motoren naast veel andere merken. Om de Ural wat meer met BMW te laten concurreren werd die wat opgeleukt met een grote polyester tank en spatbord(en) om de verkoop te bevorderen. En daar begint de speurtocht......
Een blik in de showroom van "motorhome Henk Vink" ook wel firma Motim genoemd. We zien wat leuke motoren. Een Ariel, Puch scooter en een Triumph. Vooraan staat een Ducati. Buiten staan wat Messerschmitt's te pronken. De foto moet van voor 1963 zijn want toen stopte de import van Messerschmitt.
Informatie over Motim, Motorhuis Henk Vink en Motorhome Henk Vink, is niet zo gemakkelijk te vinden op internet. En toch iedereen in de motorscene heeft er wel van gehoord. Wat ik er nu van begrijp is dat Henk sr. na de oorlog begon met een motorzaak en dat later Motim werd opgericht naast de bestaande zaak. Motim was de importeur en de andere zaken de verkopers. Er werden veel verschillende voertuigen geimporteerd waaronder deze Ural. De manier van adverteren was uniek te noemen. Onduidelijkk is waar die USSR motoren vandaan kwamen. Rechtstreeks uit Rusland? Duitsland? of Engeland via SATRA Motors? Dat laatste lijkt onwaarschijnlijk.
Hieronder wat scans van folders van Motim over de M63, de voorganger van de M66. Een goed voorbeeld van welke folders in Nederland werden uitgegeven.
 
 
 

This site is designed and made in 2025 by Ben van Helden

copyright on all pages