Puch R50 V(?)
 

De eerste aanwinst van 2008. Stond al wat langer op Markplaats en blijkbaar was niemand geïnteresseerd. Dat was niet slim van de puchverzamelaars want hij ging voor een "leuk"bedrag weg. Ik ben al in het bezit van een Zwitserse uitvoering van Condor, de R50R. Die heeft een handgeschakelde driebak. Dit type heeft een voetgeschakelde driebak en komt uit Duitsland. In Nederland is hij nooit verkocht maar tegenwoordig is het goed mogelijk om er een kenteken op te krijgen.
 

Het valt niet mee om de juiste data boven water te krijgen. De scooter is in een aantal varianten geleverd afhankelijk van de eisen die de landen daarvoor stelden. In de hoofdzaak is het chassis natuurlijk overal gelijk. Wel zit er een ontwikkeling in het gebruikte motorblok. We weten in ieder geval dat hij werd geleverd met hand of voet geschakelde drie versnellingenbak. Er was op bestelling een automaat te leveren, type MSA 2,1 PK. Later kwam er een vierversnellingsbak die met de voet werd geschakeld. Het bouwjaar is volgens de meeste bronnen tussen 1965 en 1972. De paar folders die ik ken zijn uit 1965 en 1967.
 

Technische gegevens:

Officieel is het een Puch R 50 (Roller-50) en die je nog wel eens ziet in Oostenrijk. In Engeland is hij ook verkocht. In de Duitse folder (1965) staat hij vermeld als LR-50 (Leicht Roller) en R50 en is hij uitgerust met trappers en een bel op de plaats van de claxon. Bij Condor in Zwitserland werd hij R50R genoemd. Voor zover bij mij bekend werd alleen een 1,7 PK of een 2,4PK blok gebruik om aan de strenge Zwitserse wet te voldoen. In Oostenrijk was hij ook als “Moped-Roller R 50” bekend en kon zonder rijbewijs worden bereden.

Deze scooter bleek anders opgebouwd dan de Puch DS-50/Condor CS50 en het plaatframe was helemaal verdwenen. Dit om een vrije instap mogelijk te maken. Ook was aan deze elegante tweepersoons scooter veel kunststof verwerkt, o.a. de koplampbekleding, beenschermen, kettingkast en motordeksel waren uit thermoplastisch kunststof geperst. Nederland is aan de R50 voorbijgegaan waardor hij hier een zeldzaamheid is. Voor een sfeerbeeld van de Duitse uitvoering kunt u een folder uit 1967 bekijken. Tik maar op de link hieronder.

Na een paar maanden besloot ik toch maar om alleen nog Condor te gaan verzamelen. De Puch ging de deur weer uit evenals een verzameling legerfietsen. Kijken hoelang ik dit weer volhoud want er is nog zoveel moois om te hebben.