| De productie van de Hongaarse M35 
		begon in 1935 bijna gelijktijdig met de ontwikkeling van het hetzelfde 
		type in Duitsland. Het Hongaarse model werd gebouwd nadat er in 
		Duitsland een prototype was gemaakt met enkele kleine wijzigingen in de 
		liner ten opzichte van het Duitse model. De de voorste klinknagels van 
		de liner werden naar achteren verplaatst en die kwamen zo achter de 
		ventilatieopeningen te liggen. Waarschijnlijk is het opvallende kenmerk 
		van de Hongaarse helmen een vaste metalen lus op de achterkant, 
		oorspronkelijk om hem te kunnen ophangen aan de uitrusting. De productie 
		van M35 was tot eind 1944 doorgegaan (kraalrand, afzonderlijke 
		ontluchtingsnagels, achterste lus) en nooit veranderd in een eenvoudiger 
		ontwerp zoals in Duitsland. (M40, M42, M45?) Er zijn twee helmmakers 
		bekend. "Magyar Vagon es Gepgyar" in de stad Győr, merk van de maker: GY 
		64-66-68 en "MÁVAG" in Boedapest, merk van de maker: MÁVAG onder de klep 
		en in de maat 62-64-66-68. Af en toe werd een specifieke 
		acceptatiestempels rechtstreeks op het staal geplaatst door KÁB (Federal 
		Acceptance Comission). Na de tweede 
		wereldoorlog werd de Russische SSh40 in gebruik genomen met een iets 
		aangepaste binnenwerk gemaakt van stof. Hij werd de M50 genoemd.  |