  | 
		
		
			
		  | 
			
		
		  | 
		
		
			|   | 
		
		
			| Diskbrake Chang 
			Jiang CJ 750 | 
		
		
			|   | 
		
		
			
			  | 
		
		
			| Het ontwerp van de voorrem 
			van een Chang-Jiang stamt ongeveer uit 1938. dat geeft niet veel 
			vertrouwen in het remvermogen in het moderne verkeer. Ik heb al eens 
			een Dnepr voorrem in een Chang gezet en dat was een hele 
			verbetering. Toen ik dit setje op internet tegenkwam besloot ik om 
			dat maar eens te gaan proberen. De set is de eenvoud zelve en je 
			hoeft niets te verzagen of lassen. Beetje wringen en tikken en 
			hoppa.  | 
		
		
			| This is the complete 
			set, bought on Ebay. | 
		
		
			
			  | 
		
		
			| Aanvankelijk was ik bang dat 
			de schijf nogal groot zou uitvallen op het wiel maar eigenlijk valt 
			dat wel mee. De constructie is zwaar en degelijk en hoeft niet aan 
			de normen van een moderne sportmotor te voldoen. Als hij maar beter 
			remt. Groot voordeel van deze set is dat je niets aan het stuur 
			hoeft te veranderen. Of het werkt? We gaan het zien.  | 
		
		
			| The disk fits in any 
			wheel of the bike without any work. So you still can use your 
			reserve wheel if needed. | 
		
		
			
			  | 
		
		
			| Omdat de wielen 
			uitwisselbaar zijn is er een constructie gekozen zoals op de foto's 
			te zien is. Eenvoudig en doeltreffend. Alle remkrachten (voor zover 
			aanwezig) worden door de vijf bouten opgevangen. | 
		
		
			
			  | 
		
		
			| Een eenvoudige schetsplaat 
			wordt aan de remplaatbeugel vastgezet. Handig om de remtang even los 
			te maken als het wiel er in moet. | 
		
		
			| A simple plate holds the 
			brake. Do not yet know what pads are used. | 
		
		
			
			  | 
		
		
			| Valt niet veel aan te 
			verbeteren. | 
		
		
			| On the other site you 
			can see how easy it fits. | 
		
		
			
			  | 
		
		
			| Als je naar de bouten kijkt 
			waarmee de remschijf vast zit zie dat alles een krappe passing 
			heeft. Het gaat maar net. | 
		
		
			| Five bolts hold the 
			disk. It just fits. | 
		
		
			
			  | 
		
		
			| Zo ziet het er uit na 
			montage. | 
		
		
			| 
			Ten minutes work and its done. Without braking or welding.. | 
		
		
			
			  | 
		
		
			| De rempomp heb ik op de 
			linker frambuis gemonteerd. Moet nog afgesteld worden. | 
		
		
			| The brakecilinder 
			mounted on the framepipe. (left) | 
		
		
			
			  | 
		
		
			| Hopen dat we zo wat remdruk 
			kunnen opbouwen. Later is hij iets hoger komen te zitten. | 
		
		
			| This is how the cable 
			fits the brakecilinder. I did not like that. | 
		
		
			
			  | 
		
		
			| Totale plaatje. Hoe het 
			remt? Geen idee, nog geen tijd om uit te proberen. Is het mooi? NEE. 
			Werkt het? JA. | 
		
		
			| The total picture, one 
			hour working and you can keep the orignal bar with handels. Is this 
			beautiful? NO. Is it working? YES. | 
		
		
			| 
			  | 
		
		
			
			 De 
			kabelaansluiting op de rempomp vond ik maar een zwakke constructie.
			
			 
			 
			Als je flink aan de kabel ging hangen dan werd de drukpen scheef 
			getrokken waardoor de krachten niet te volle werden benut voor het 
			naar binnen drukken van de pen. 
			 
			Dus maar op zoek naar wat anders. 
			 
			
			I did not like the way the cables is mounted on the cilinder so 
			I have to find a way for more stopping power. | 
		
		
			| 
			  | 
		
		
			
			 Na 
			flink wat experimenteren met resten ijzer uit de rommelbak kwam dit 
			er uiteindelijk uit. 
			 
			
			After making some parts from scrapmetal This should work better. | 
		
		
			| 
			  | 
		
		
			
			 Zo 
			gaat de eerste beugel er uitzien voor een proefritje. Kijken hoe het 
			werkt en dan gaat de zaak in de verf. 
			 
			
			Mounted for trying.The first try. | 
		
		
			| 
			  | 
		
		
			
			 Hier 
			zit alles netjes op de framebuis gemonteerd. Hopen maar dat hij nu 
			zijn remkracht goed benut. Nog even rem ontluchten voordat ik een 
			proefritje ga maken. Het ding is tenslotte helemaal uit China komen 
			vliegen. Zal wel een belletje in de leiding zitten. 
			 
			
			It worked but it was a bit ugly and big. A bit to much. | 
		
		
			| 
			  | 
		
		
			
			 Na 
			flink wat experimenten en wat remproeven bleek dit de definitieve 
			oplossing te zijn. 
			 
			
			After some trials and brakingsessions this is what came out. 
			Much smaller and dubbel the power for braking. It works. | 
		
		
			|   | 
		
		
			| This site is designed and 
			made by Ben van Helden copyright on all pages |