![](../kopfoto20162.jpg) |
![](../button3.jpg) |
|
![](../button6.jpg) |
![](XZ550banner.jpg) |
Pagina gestart in juni 2001, update
29-6-2021 |
Dit
is een ode aan een motorfiets die door allerlei omstandigheden niet echt
populair is geworden in Nederland. Toch vind ik hem mooi en als één van de
eerste heb ik op internet een pagina speciaal gemaakt voor deze bijna perfecte
motorfiets.
De oorzaken van zijn impopulariteit liggen aan het
feit dat de motor te vroeg op de markt is gekomen. Elk vernieuwend nieuw model
heeft zo zijn aanloopproblemen. Vier kleppen per cilinder, dubbele nokkenassen,
70 graden V twin met cardan, valstroomcarburateurs en een frame naar "oude"
Japanse tradities. Niet al te best dus. De road-tests uit de periode 1982 tot
1985 noemen niet altijd alleen maar positieve zaken. Hierdoor werd het
enthousiasme onder de motorrijders niet bepaald gestimuleerd. Wel geroemd werd
de verkoopprijs en zijn zuinigheid. Eigenlijk is het een halve V-Max, maar dan
nog niet half zo bekend.
|
De
wegligging van de eerste serie was niet echt fantastisch. De latere
series waren iets beter. Vooral bij het monteren van koffers en
scherm werd het ronduit gevaarlijk om harder dan 120 te rijden. De
uitvoering met kuip, die aan het frame zit gemonteerd bleek iets
beter te voldoen. Die had dan ook een betere voorvork en verstelbare
achtervering gekregen. Ook de problemen met de carburateurs werden
opgelost volgens de fabriek. Bij eigenaren is echter een ander
geluid te horen. Ook het elektrische gedeelte is nogal
onderhoudsgevoelig. |
Ik kan maar enkele verschillende uitvoeringen
ontdekken. Er is een USA model en een Europese (UK)uitvoering. Het eerste model
is het basismodel uit 1982, zonder kuip. Vanaf 1983 werd hij ook met kuip
geleverd en S genoemd. Daardoor werden er een paar kleine veranderingen aan de
voorvork doorgevoerd. De Amerikaanse uitvoering ziet er iets anders uit, vooral
het plastic achterspatbord is korter. Daaraan kun je ze snel herkennen. De
Amerikaan heeft ook een hoger stuur en werd daar als "Vision" verkocht. Er was
ook een 400cc uitvoering, voor Japan gemaakt. Tik op de foto voor meer platen
van de XZ400 |
![](0821.XZ550-vision.jpg)
Er is een prima boek te koop over de toch wat complexe
techniek van de XZ. Maar beetje sleutelen kan geen kwaad en het is allemaal
alweer flink wat gedateerd geworden inmiddels. |
|
|
|
Go to the picturegallery |
Testverslag MOTORRAD 1982 |
de uitlaat
( the exhaust ) |
doorkijkje XZ |
|
|
![](XZ1985.jpg) |
|
Testverslag
Motovisie 1983 |
![](testXZ550.jpg) |
|
Motorrad Katalog
1985 |
![](Motorrad1985.jpg) |
|
![](Yamaha-XZ5501982.jpg) |
|
Kies uw motor,
KNMV 1982 en 1983 |
![](KNMV1982.jpg) ![](KNMV1983.jpg) |
|
![](engine40.jpg) |
|
![](EngineText2.jpg) |
|
Het
verzamelen van alle gegevens op deze site hebben mij veel moeite, tijd
en geld gekost. Als u iets van deze site wilt gebruiken is het de gewoonte
om daar toestemming voor te vragen.
Collecting
this information took me a long time and a lot of energy. When you want
to use some, please ask. Always place the name and link of the Condorclub
Holland.
|